Thursday, June 16, 2011

Datuk S. Ambiga mencucuk hidung atau kambing hitam pembangkang..

Sekali lagi kita masih perkatakan tentang demonstrasi aman Bersih yang dijadualkan pada 9 / 7 / 11 yang turut melibatkan penganjuran di Sabah dan Sarawak. Melihat pada kesungguhan penganjuran itu tahulah kita bahawa demonstrasi tersebut bukanlah kerana bantahan rakyat terhadap sistem pilihanraya tetapi terangan- terangan adalah untuk menyatakan kepada dunia bahawa kerajaan sekarang ditolak oleh rakyat yang tidak sanggup menunggu pilihanraya kali keseterusnya, rakyat mahu kerajaan ditukar melalui demonstrasi atau kekerasan. 
Penganjuran yang disokong sepenuhnya oleh parti pembangkang ini tidak perlu lagi kita beri pelbagai alasan kerana alasan yang tepat dan sebenar adalah PR sudah hilang keupayaan untuk menewaskan BN melalui sistem pilihanraya, mereka perlu berfikir dan mencari cara lain untuk menguasai Putrajaya. Rakyat mesti sedar bahawa Datuk S. Ambiga Sreenavasan  adalah peguam yang membela kehendak pembangkang ini, dialah yang menjadi dalang jika bukan kambing hitam.. tidak salah juga untuk mengesyaki bahawa mungkin kerana beliau berminat untuk mencari peluang dalam politik, tidak ada asas sama sekali bahawa penganjuran itu adalah untuk mencari kebenaran, kebenaran yang nyata adalah menggunakan rakyat dan ahli untuk pemimpin tertentu dalam Pakatan Rakyat.
Keyakinan Ambiga bahawa perhimpunan akan tetap diteruskan walaupun tidak mendapat kebenaran polis adalah sudah dijangka, tambahan pula perhimpunan yang ingin diadakan itu semestinya memasukkan satu daripada matlamat himpunan iaitu para pendemonstrasi perlu menetapkan agar ditangkap oleh polis untuk memberi gambaran bahawa kerajaan telah bertindak zalim. Satu matlamat sudah tercapai tinggal lagi terus memberi galakan agar penyokong tetap keluar pada hari tersebut.
Dari pengalaman Bersih 2007 kita berani untuk berkata bahawa sambutan juga tidak akan menepati sasaran walau nampak ramai, itulah yang berlaku pada demonstrasi pertama dahulu, biarpun digambarkan mendapat sambutan yang amat berjaya tetapi percayalah melalui gambar dan sudut kamera bilangan sedikit boleh nampak ramai hakikatnya hanya beberapa ribu sahaja yang berarak dijalanraya, terlalu jauh dari angka 100 ribu yang diperkatakan. Satu persoalan lagi yang perlu ditanya dan di jadikan ukuran adalah mengapa Anwar Ibrahim yang pernah mengumpul rakyat dijalanan selepas pemecatannya dulu pun tidak berjaya ? 
Usul bantahan perhimpunan bersih di Parlimen yang dibawa oleh konsesi bebas Zahrin Hashim ( YB Bebas Bayan Baru) yang ditolak oleh Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar seharusnya membuka pemikiran AP Pembangkang bahawa walaupun TYDP Dewan itu juga wakil rakyat BN tetapi bila bertindak sebagai pengadil beliau berada ditengah dalam membuat keputusan mengikut pandangannya sendiri, pendirian ini wajar dipuji oleh pembangkang apabila mereka tidak dihalang oleh Dewan Rakyat.
Dengan itu kita berpendapat PR boleh teruskanlah hajat untuk Bersih 2.0 tetapi rakyat yang menyokong perlu menerima risiko kemerosotan pelancong asing, gangguan minat pelabur luar untuk beroperasi di negara ini, pertembungan dua pihak penyokong yang mungkin membawa kepada pergaduhan, demonstrasi lain yang akan diadakan oleh penyokong kerajaan dan berbagai tindakan rakyat hingga akan ada ke mahkamah. Atas pandangan ringkas ini kita menyeru rakyat menilai sendiri siapa yang layak dan ikhlas menjadi pemimpin rakyat. 

No comments:

Post a Comment