Friday, June 3, 2011

Perwakilan Muktamar PAS mesti memilih...

Dalam menghadapi pemilihan Jawatankuasa PAS pusat 2011, kita tidak kedengaran atau membaca tulisan ahli- ahli PAS memperkatakan calon pilihan mereka. Tidak tahulah sama ada mereka yang begitu ghairah menempelak pemimpin BN khasnya UMNO di facebook dan blog benar- benar memahami organisasi PAS atau mereka bukan ahli PAS, boleh jadi mereka tidak dikalangan perwakilan yang terlibat dengan pemilihan, ada juga yang menegaskan bahawa mereka adalah penyokong parti yang tidak punya idea kerana hanya menunggu sahaja walau sesiapa pun pemimpin mereka asalkan berjuang dalam parti PAS mereka akan akur dan tak kurang juga yang berani mengatakan bahawa penyokong PAS malu untuk memperkatakan pasal pemilihan pemimpin kerana selama ini mereka begitu kuat mempersendakan pemilihan dalam parti UMNO.
Dalam memperjuangkan parti masing- masing memang diakui ramai yang mengambil langkah membisu tetapi sebagai penulis blog yang sebolehnya ingin berkongsi realiti kita tidak perlu terus diam sekiranya diam itu akan merosakkan masa depan parti. Pada kali ini kita menyeru agar penyokong PAS tetapkan pendirian dan pilihlah pemimpin yang dapat melawan UMNO dalam suasana perang politik dan bukan berlawan atas dasar kepartian semata. Pilihlah pemimpin PAS yang boleh membangkang untuk rakyat bukan untuk parti sahaja dan bersatulah kepada hal- hal yang menguntungkan semua tetapi jangan sampai merugikan parti sendiri. Kita percaya PAS boleh menjadi parti pengimbang yang baik tanpa perlu bergabung dengan mana- mana parti buat masa ini. Kita percaya kemerosotan sokongan kepada PAS sekarang ini bukanlah kerana kelemahan PAS tetapi kerana parti gabungan yang merosakkan pandangan rakyat kepada PAS. PAS perlu kembali kepada landasan yang sebenar iaitu landasan yang pernah menobatkan PAS menjadi ketua pembangkang. Sebenarnya orang Melayu tidak terancam sekiranya PAS memperolehi kerusi pembangkang mengatasi PKR dan DAP.
Dalam ucapan YB Nasaruddin Mat Isa yang merasmikan muktamar Dewan Pemuda kita tertarik dengan ucapannya yang cuba menelan pahit dan hipokrit dengan menegaskan bahawa PAS tetap dengan perjuangan asal.. barangkali beliau masih percaya kepada perjuangan asal PAS dan merayu agar semua penyokong PAS kembali kepada matlamat asal dan memberi sokongan sepenuhnya kepada kem ulamak yang sedang tergugat, beliau tidak senang dengan apa yang disebut puak Erdogan atau yang menerima pengaruh Anwar.. Sekiranya perwakilan PAS masih takut untuk berterus terang eloklah sekiranya mereka memilih YB Nasaruddin Mat Isa terus memegang jawatan Timbalan Presiden sekiranya ingin melihat beliau terus menjadi YB walaupun mungkin beliau tidak direstui untuk terus bertanding di Bachok, Perwakilan juga dapat melihat Husam Musa dihantar ke Parlimen sekiranya menang Naib Presiden, Perwakilan yang bijak sudah tentu boleh mengekalkan Salahuddin Ayub disamping memberi peluang seterusnya kepada Mahfuz Omar, Sekiranya perwakilan boleh berfikir mereka tentunya merasa hairan kenapa Idris Ahmad tidak memanfaatkan kedudukannya yang tak kurang penting sebagai Penerangan sebaliknya ingin di jawatan Naib Presiden, mungkin Hj Hadi ada jawapannya, peluang Nik Amar pula menampakkan sikap tidak sehaluan dengan Husam Musa yang boleh disifatkan perlawanan untuk menunjukkan pengaruh mereka kepada PAS Kelantan dan calon paling berpotensi akan menyusahkan kepimpinan PAS adalah Nizar Jamaluddin yang bermatlamat besar tetapi kurang sifat menghormati kawan dan lawan.
Apa pun yang perlu ditegaskan adalah satu keadaan yang senang untuk dilobi sekiranya ada calon yang benar- benar bernafsu kerana perwakilan PAS seramai lebih kurang 1600 orang sahaja berbanding dengan parti UMNO yang perwakilannya kini hampir mustahil dapat dilobi dengan senang kerana jumlahnya yang amat besar.

No comments:

Post a Comment