Sistem pemerintahan beraja adalah bentuk pemerintahan paling awal di dunia, sistem inilah yang menjadikan dunia lebih teratur jika dibandingkan dengan sistem yang cuba diperkenalkan oleh manusia terkemudian yang mana, para pemikir dan pencipta pengurusan mula memesongkan pusat pentadbiran daripada diuruskan dari Istana ke pejabat pejabat pemerintahan baru serta berhasrat mengambil alih pengurusan dan hasil negara dengan memperkenalkan cara pentadbiran baru seperti Republik, Negara Satu Parti, Junta Tentera, Teokrasi juga Negara Peralihan Sistem.
Sistem Republik menggunakan istilah Presiden sebagai ketua negara, dan Presiden itu pula terbahagi kepada dua iaitu Presiden penuh dan Presiden separuh. Negara yang mengamalkan pemerintahan Presiden penuh adalah ; Afghanistan, Amerika Syarikat, Argentina, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Benin, Bolivia, Bostwana, Brazil, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Chad, Chile, Colombia, Comoros, Costa Rica, Cote d'Ivore, Cyprus, Djibouti, Ecuador, El Salvador, Filipina, Gabon, Gambia, Georgia, Ghana, Guatemala, Guinea, Guinea Khatulistiwa, Guinea Bissau, haiti, Honduras, Indonesia, kazakstan, Kenya, Kepulauan Marshall, kiribati, Korea Selatan, Kryrgyzstan, Liberia, Madagaskar, Malawi, Maldives, Mali, Mexico, Mozambique, Namibia, Nauru, Nicaragua, Nigeria, Palau, Panama, Paraguay, Micronesia, Peru, Republik Afrika Tengah, Republik Congo, Republik Demokratik Congo, Republik Dominica, Rwanda, Senegal, Seychelles, Sierra Leone, Sudan, Suriname, Tajikistan, Tanzania, Togo, Turkmenistan, Uganda, Uruguay, Uzbekistan, Venezuela, Zambia dan Zimbabwe. Amerika Syarikat yang digeruni dan maju kini lebih cenderung menjadi negara dikuasai oleh mereka yang berkuasa dan berwang yang mana diberi jolokan sebagai negara Oligarki.
Negara Republik yang mengamalkan pemerintahan Presiden separuh iaitu berkongsi dengan Perdana Menteri yang mengetuai badan perundangan adalah Afrika Selatan, Algeria, angola, Bosnia dan Herzegovina, Guyana, Lubnan, Mauritania, Mesir, Moldova, Mongolia, Montenegro, Palestin, Perancis, Pakistan, Romania, Rusia, san marino, Sao tome dan Principe, Sri Lanka, taiwan, Tanjung Verde, Ukraine, Sahara Barat dan Yaman.
Negara Republik juga ada yang menggunakan Sistem Berparlimen seperti Albania, Austria, Bangladesh, Bulgaria, Crotia, Dominika, Estonia, Ethiopia, Fiji, Finland, Hungary, Iceland, India, Iraq, Ireland, Iceland, Israel, Itali, Jerman, Latvia, Lithuania, Malta, Mauritius, nepal, Poland, Portugal, Republik bekas negara Yugoslav Macedonia, Republik Czech, Serbia, Singapura, Slovakia, Slovenia, Switzerland, Timor Leste, Trinidad and Tobago, Tunisia, Vanuatu dan Yunan.
Kerajaan Komenwel pula menjadikan Ratu Elizabeth 11 sebagai ketua negara yang mana negara- negara selain United Kingdom menerima Gabenor Jeneral dan negara- negara di bawah naungannya diketuai Perdana Menteri untuk menerajui badan Eksekutif dan Perundangan, Persekutuan Tanah Melayu pernah ditawarkan menjadi sebahagian daripada sistem ini tetapi digagalkan oleh rakyatnya yang diterajui oleh parti UMNO, negara- negara ini adalah, Antigua dan Barbuda, australia, bahamas, Barbados, Beliza, Grenada, Jamaica, Kanada, New Zealand, Papua new Guinea, sant Kitts and Nevis, Saint Lucia, saint Vincent and Grenadines, solomon, Tuvalu dan United Kingdom.
Hanya ada 2 negara di dunia ini yang menggunakan sistem Teokrasi iaitu negara yang dipimpin berdasarkan hiraki agama atau agama yang dominen iaitu Iran dan Vatican City
Negara satu parti pula menggunakan hanya satu parti untuk memerintah negara, ketua negara adalah mengikut hiraki sesebuah parti, negara ini kebanyakannya adalah negara sosialis dan komunis walaupun dengan nama parti demokratik negara yang dimaksudkan ialah; Republik Rakyat China, cuba, Eritrea, korea Utara, Laos, Syria, Turkmenistan dan Vietnam.
Negara Junta Tentera pula ialah Libya dan Myanmar manakala negara yang sedang membuat peralihan sistem ialah somalia, Sudan dan Iraq.
Hanya beberapa negara yang masih mengekalkan pemerintahan beraja mutlak iaitu, Arab Saudi, brunei, UAE, Vatican, Oman, Qatar, Swaziland dan Tonga.
Negara Junta Tentera pula ialah Libya dan Myanmar manakala negara yang sedang membuat peralihan sistem ialah somalia, Sudan dan Iraq.
Hanya beberapa negara yang masih mengekalkan pemerintahan beraja mutlak iaitu, Arab Saudi, brunei, UAE, Vatican, Oman, Qatar, Swaziland dan Tonga.
Negara yang Perdana Menteri mempunyai kuasa eksekutif tetapi raja masih mempunyai kuasa politik yang kukuh dapat pula campur tangan dalam pentadbiran bergantung kepada kebijaksanaanya, negara berkenaan adalah, Bahrain, Jordan, Kuwait, Liechtenstein, Maghribi dan Monaco
Sedarkah kita terutamanya orang Melayu dan penduduk asal bahawa negara kita sebenarnya dikuasai oleh Perdana Menteri sepenuhnya, raja hanyalah sebagai ketua negara yang hanya melaksanakan kuasa mereka yang dibenarkan oleh rakyat atau wakil mereka. Negara- negara yang berada pada kedudukan bersama Malaysia ini adalah, Andorra, Belgium, Belanda, Bhutan, Denmark, Jepun, Lesotho, Luxembourg, Norway, Samoa, Sepanyol, Sweden dan Thailand.
Sedar atau tidak lambat laun kedudukan Institusi Raja ini boleh terhakis pada bila-bila masa sekiranya Perdana Menteri atau wakil rakyat mahukanya, raja - raja di Malaysia boleh menerima nasib seperti raja- raja di Indonesia yang masih wujud tetapi tiada kemampuan dari segi ekonomi dan terpaksa hidup membiayai perbelanjaan sendiri. Inilah sentimen yang sedang dimainkan oleh penyokong dan parti politik yang tidak mempunyai kaitan dengan bangsa Melayu seperti DAP, mereka mempertikaikan perbelanjaan dan elaun kepada Istana, manakala rakyat yang tidak mempunyai pertimbangan rasional menurut sahaja agenda mereka.
DAP adalah sebagaimana gerakan kumpulan gopoh dan rakus di tanah besar China yang menguasai rakyat dengan dakyah komunis dan akhirnya membuang maharaja terakhir mereka Pu Yi dengan hina, setelah berabad lamanya dinasti -dinasti maharaja membina tamadun dan kemashyuran kepada bangsa cina, bangsa cina tidak akan berada di kemuncak dunia jika bukan dengan jasa dan kebijaksanaan maharaja serta sistem yang disebarkan dari Istana Larangan, mereka tidak mempertahankan apa yang ada tetapi menjadi rakus membuat sistem baru untuk berkuasa serta menubuhkan parti untuk menjayakan agenda merampas pemerintahan. Jika kita melawat China apa yang tinggal adalah mengimbau kegemilangan China zaman silam, mungkin ada yang terdetik jahatnya perangai sebahagian besar orang cina yang menolak dan menghapuskan kekuatan budaya, kebijaksanaan, toleransi serta dinasti milik mereka yang paling bernilai.
Kaum India yang datang ke Tanah Melayu atau masih berada di Benua Keling mungkin sehingga ke hari ini masih terpukau dengan kegemilangan yang tidak dapat ditandingi hingga kini. Pergilah ke India dan lihatlah monumen dan Istana tinggalan raja raja dahulu kala, selain Istana, masjid, tempat- tempat awam yang cantik dan mashyur, India hari ini tidak ada lebih baik daripada zaman kerajaan berajanya seperti Kerajaan Delhi dan Maurya. Sistem republik yang diamalkan hanyalah menukar presiden beberapa tahun sekali tetapi kebajikan rakyat, kemiskinan serta sosial rakyat tidak lebih baik sebagaimana yang diamalkan oleh Raja dan Thakur, hal hal yang tidak baik daripada raja zaman silam bukanlah ukuran yang baik berbanding bagaimana sikap serta tanggungjawab pemerintah yang dipilih hari ini.
Campurtangan bangsa asinglah yang banyak menyumbang kepada keruntuhan keluarga pemerintah dari Istana, kuasa asing ini hendak menguasai negara yang dijaga oleh bangsa mereka sendiri. Bagaimana maharaja Korea diruntuhkan oleh Jepun untuk menguasai negara Korea tetapi maharaja Jepun masih kekal hingga kini, bagaimana sebahagian besar raja dunia dilucutkan oleh British hanya dengan tujuan menguasai hasil sesuatu negara tetapi kenapa mereka mengekalkan raja mereka sehingga ke hari ini.. Tidak kah itu menggambarkan sistem beraja itu adalah baik, perlu dikekal dan ditambah baik tanpa hilangkan apa yang baik pada sistem beraja.
Negara Teokrasi seperti Iran seakan kekal dalam sejarah sebagai sebuah bekas empayar Persia yang dulunya amat maju, tetapi kini jauh ketinggalan dalam pembangunan. Persia yang wujud sezaman dengan Rom diruntuhkan oleh orang orang beragama dan bercita cita menguasai negara. Apa yang tinggal dan masih cantik adalah cuma bangunan dan struktur dari zaman dinasti Takhta Merak. Itulah apa yang dikatakan meruntuh hanya sekelip mata tetapi membina adalah memakan masa.
Kita boleh melihat juga bagaimana keadaan buruk dan tidak lebih baik selepas Tsar dari Russia digulingkan, politik bergolak dan akhirnya empayar runtuh juga. bagaimana trajik dan zalimnya perampas- perampas negara yang baru memberi layanan kepada pemerintah mereka.
Keburukan peribadi atau salah guna kuasa raja bukanlah alasan untuk satu bangsa menghapuskan raja dan peranan raja. Kebijaksanaan dan peranan penasihat, menteri menteri dan rakyat akan mengimbangi apa yang tidak baik daripada Institusi Istana.
Setelah diambil penilaian maka ciri- ciri baik sistem beraja perlu dipertahankan oleh semua rakyat Malaysia kerana ciri- ciri ini tidak dapat dipelajari walaupun di Institut Pengajian Tinggi iaitu;
* Raja berkemungkinan lebih baik dari Presiden yang dipilih kerana beliau dilatih sejak kecil untuk memimpin.
* Perbelanjaan mengekalkan sistem raja mungkin lebih murah dari Republik yang terpaksa berbelanja besar untuk pilihanraya presiden, rumah, pencen dan perkara lain bagi presiden dan bekas presiden
* Persaingan dan kritik selalunya ditujukan keatas presiden kerana beliau adalah pegawai yang dilantik. Ini mungkin boleh memalukan negara.
* Presiden adalah anggota parti politik yang mungkin bersikap bias sedangkan raja tidak mewakili mana- mana parti politik dan bersikap neutral.
* Presiden harus bertindak mengikut posisi parti dan penyokongnya tetapi raja lebih bebas.
* Raja lebih baik untuk dijadikan simbol nasional berbanding presiden.
* Dalam sebuah republik pertukaran sebuah kerajaan menyebabkan suasana tidak menentu. sistem raja pula lebih stabil dan melambangkan kesinambungan pemerintahan. Contohnya kekacauan dan peperangan saudara di Perancis, Jerman, Rusia dan China apabila mereka menghapuskan sistem beraja.
Oleh itu rakyat Malaysia khasnya orang Melayu dan Peribumi tidak boleh terlalu mengharapkan sokongan bangsa lain untuk melindungi sistem beraja di negara kita. Sekiranya orang Melayu sekali lagi menguasai pentadbiran negara, ubahlah kedudukan raja- raja Melayu agar ianya terus terpelihara dan terjamin. Pindalah perlembagaan dengan meletakkan raja- raja bukan seperti kedudukan sekarang.
No comments:
Post a Comment