Thursday, March 24, 2011

DAFTAR PENGUNDI BIJAK..

Ada baik dan buruknya jika pengundi tidak perlu lagi mendaftar dengan SPR atau dengan kata lain setiap warganegara yang berumur 21 tahun ke atas secara automatik layak untuk menjadi pemilih dalam pilihanraya. Sekali fikir cara ini nampak senang mudah dan adil kepada semua, parti politik tidak perlu lagi dibebankan dengan kesibukan mendaftar penyokong masing- masing dan SPR pula tidak dibeban dengan kerja proses menerima pendaftar, pamer, bantah dan menerima atau menolak permohonan kerana semuanya akan menjadi sebahagian kerja pejabat Pendaftaran Negara, setiap kali ada kekosongan DUN atau Parlimen SPR hanya perlu menyediakan kertas undi berdasarkan nama yang dikeluarkan oleh JPN.
Walaupun cara ini sangat disenangi oleh mereka yang inginkan kerja mudah dan hanya beranggapan bahawa tanggungjawab memilih pemimpin itu adalah perkara biasa seperti menukar fesyen dan trend mengikut musim dan kehendak semasa, tanpa memikirkan keperluan kepada pemimpin yang 'mencipta zaman bukan pengikut zaman'. Dalam kehendak agama pemimpin itu mestilah mempunyai ciri- ciri kebaikan diri juga boleh mencipta kebaikan kepada orang yang dipimpin. Untuk mencari calon yang sebegitu rupa sudah tentulah majoriti rakyat mempunyai keinginan berbuat baik sahaja yang akan memenangkan calon membawa kebaikan kepada diri dan orang yang dipimpin. Amatlah rugi sekiranya kuasa memilih dibuka seluas- luasnya sedangkan peratus kesedaran mencari pemimpin berkualiti masih belum mencapai peratus yang akan memenangkan kumpulan baik. Sesebuah negeri atau kawasan yang dikuasai kemungkaran sudah tentunya akan menolak calon yang akan menegah kegiatan tidak baik mereka, suatu negeri yang masih terikat dengan cara tradisi tidak akan bersetuju dengan calon yang berkempen untuk merubah cara hidup mereka. 
Sebagai contoh negara Bahrain terpaksa bertindak dengan kekerasan dan meminta bantuan Arab saudi untuk mengekang pengaruh Syiah yang menjadi majoriti rakyatnya demi menjaga maruah dan ajaran Sunni yang bilangannya lebih kecil. Begitu juga tindakan beberapa negara Arab yang tidak mahu menurut kehendak para pendemonstrasi yang dipercayai golongan lebih kecil dibandingkan rakyat banyak yang hanya diam sahaja. Ketakutan tentang campurtangan musuh nyata Islam iaitu Nasrani dan Yahudi telah berlaku di Libya kesan daripada tindakan rakyatnya sendiri yang mengambil risiko membinasakan negara sedangkan mereka berhadapan dengan pemimpin yang masih lagi kuat dan berkuasa. Rakyat Libya yang memberontak perlu menyesal kerana tindakan mereka telah merugi dan menggadai maruah agama pula. Dalam Islam sekiranya penentang tidak cukup kuat untuk melawan pemerintah yang dikatakan zalim, mereka seharusnya melengkapkan kekuatan diri terlebih dahulu dan mesti menang jika berlawan dan sekiranya kalah hendaklah redha, jangan menjemput musuh sebagai sekutu. Dalam hal Libya ini kita mengharapkan muammar Gaddafi dapat berundur dan menyerahkan kuasa kepada orang yang tidak menyokong kumpulan yang mengundang campur tangan luar. Dalam Islam juga dibolehkan menggunakan kekerasan bahkan menjadi wajib untuk membunuh orang yang mengancam keselamatan negara hingga boleh meruntuhkan kepimpinan pemerintah Islam sendiri.
Dengan kata lain negara kita masih belum bersedia untuk mendaftar pemilih secara automatik selagi rakyat yang menjadi pengundi masih leka dengan keutamaan diri dan keluarga, tidak merasai kesakitan paha kiri bila paha kanan sebangsa dicubit. Dan negara juga usahlah dipertaruhkan oleh tangan - tangan jahil menconteng kertas pilihanraya untuk memenuhi kehendak sementara. Oleh itu jika sesiapa yang mempunyai kesedaran untuk memilih pemimpin yang baik dan membawa kemakmuran dan kestabilan mendaftarlah kerana anda pengundi yang bijak. 

No comments:

Post a Comment