Thursday, March 31, 2011

Utusan Malaysia, suara Keadilan kepada kerajaan dan rakyat..

Melihat satu- satunya akhbar yang masih bersaiz besar Utusan / Mingguan Malaysia membuatkan kita rasa hairan kenapa musuh parti memerintah terlalu bencikan akhbar ini. Tidak cukupkah pengorbanan akhbar perintis ini kepada rakyat. Memanglah jika dibandingkan dengan akhbar tabloid atau akhbar suara parti politik yang diedarkan seminggu atau dua minggu sekali sudah tentulah akhbar harian ini tidak akan menjadi pisang panas.
Walaupun selalu ada suara yang terancam dengan gaya tulisan yang mengikut polisi kerajaan, namun dari segi harga, akhbar ini sememangnya tetap murah jika dibandingkan akhbar lain yang harga sama atau lebih mahal tetapi  isi yang  boleh dibaca terlalu sedikit, pembacaan boleh dihabiskan hanya dalam sepuluh minit namun kesannya hanyalah marah, meluat atau pun kosong dan merugikan ringgit.
Akhbar yang mementingkan mendidik ini juga sanggup tidak untung semata- mata mempertahankan versi huruf Melayu (jawi). Ia terlalu banyak menempuh pengalaman dalam mendidik rakyat sejak dari Singapura hinggalah ke Jalan Chan Sow Lin, amat pelik jika ada yang merasakan diri cukup bijak hingga tak pasal- pasal akhbar ini dimarahi atas alasan sentiasa menyampaikan suara yang membina pemikiran.
Namun tidakkah kita terfikir bahawa akhbar ini sebenarnya terlalu mementingkan kestabilan rakyat, tidak selalu melaporkan yang tepat tetapi masih tidak berbohong untuk menjaga keharmonian kaum di Malaysia. Bijak menyelesaikan ketegangan biarpun melibatkan puak yang sama sekali tidak membantu kerajaan. Akhbar ini masih telus kerana melaporkan apa saja kejadian biarpun melibatkan pihak kerajaan. Amatlah dungu jika sebuah kerajaan tidak mempunyai lidah rasmi seperti Utusan, adakah adil kepada pemerintah jika semua media cetak tidak menyalurkan agenda kerajaan yang dipilih oleh rakyat terbanyak.
Barangkali parti politik pembangkang ingin melihat Utusan akan menjadi seperti akhbar caca marba tiada pendirian jelas sebagaimana Sinar Harian. Juga ada yang mengigau untuk melihat  utusan Malaysia mesti meniru Tamil Nesan, Nanyang Siang Pau dan akhbar etnik yang lain. Utusan Malaysia tidak akan hilang jati diri untuk menyertai akhbar totok seperti Harakah atau Keadilan, dan mungkin ramai yang tidak nampak bahawa tulisan Utusan Malaysia juga selalu menegur dan membimbing kerajaan, ia menjadi penasihat atau sempadan kepada dasar- dasar yang perlu diambil kerajaan.
Disamping membaca akhbar picisan atau suara rasmi parti politik Kita tidak boleh melupakan longgokan ilmu yang ada dalam akhbar ini terutama hari ahad.. Mingguan Malaysia pasti habis. Apa yang paling ketara walaupun dicemuh oleh parti pembangkang tetapi akuilah bahawa masih tiada akhbar lain yang menjadi tempat untuk rakyat mendapatkan info berilmu dengan keterangan yang baik dan bertanggungjawab seperti Utusan Malaysia.

No comments:

Post a Comment