Saturday, November 5, 2011

Eid ul Adha

Islam is the second most popular religion in the world with over a thousand million followers. It is more often thought of as a complete way of life rather than a religion.
Islam began in Arabia and was revealed to humanity by the Prophet Muhammad (peace be upon him). Those who follow Islam are called Muslims. Muslims believe that there is only one God, called Allah.
Islam is mainly followed in the Middle East, Asia, and the north of Africa.
The Festival of Sacrifice which occurs 70 days after Eid-al-Fitr.
Eid ul-Adha is the second most important festival in the Muslim calendar. It is to remember the time when Abraham was going to sacrifice his own son to prove obedience to God and marks the end of theHajj, the annual pilgrimage to Makkah (Mecca). It takes place on the 10th day of Dhul-Hijjah, the last month of the Islamic calendar.more 

Eid ul Adha is a public holiday in Muslim countries.
Today Muslims all over the world who can afford it , sacrifice a sheep (sometimes a goat) as a reminder of Ibrahim's obedience to Allah. In Britain, the animal has to be killed at a slaughterhouse.
They share out the meat among family, friends and the poor, who each get a third share.
Eid usually starts with Muslims going to the Mosque for prayers, dressed in their best clothes, and thanking Allah for all the blessings they have received.
It is also a time when they visit family and friends as well as offering presents.
At Eid it is obligatory to give a set amount of money to charity to be used to help poor people buy new clothes and food so they too can celebrate  good info


HARI RAYA HAJI
Hari Raya Qurban atau Hari Raya Haji atau Aidil Adha adalah hari kebesaran yang disambut oleh seluruh umat Islam di dunia. Di Negara kita hari raya korban biasanya tidaklah terlalu meriah berbanding  dengan hari raya puasa. Ini mungkin disebabkan jarak masa antara hari raya Aidil fitri yang baru sahaja berlalu. Bagi kanak – kanak pula mereka tidak dapat merasa  kemeriahan sebenar, biasanya tiada jadual berkunjung dari rumah ke rumah bersama rakan kerana hari raya ini tidak menjanjikan duit  dan mereka biasanya hanya melihat sahaja orang dewasa menyembelih haiwan korban dan hanya diminta berkeliling kampong dan perumahan untuk mengagihkan daging korban.. tiada mercun, tiada duit raya dan kadangkala baju raya pun anak- anak tidak meminta tetapi bagi orang dewasa mereka harus menanam kefahaman walaupun hari raya ini dipandang sepi tetapi mereka harus tahu bahawa hari raya Aidil Adha lah yang sepatutnya lebih meriah dan bermakna berbanding Aidil Fitri disamping itu eloklah sekiranya kita sama- sama tahu makna Qurban yang dilakukan pada hari bersejarah itu. lagi tentang haji..


  • Qurban Sunat : 
    Bagi daging korban sunat pula, adalah Sunat bagi orang yang empunya korban memakan sebahagian daripadanya sebagaimana firman Allah Ta'ala dalam Surah al-Haj ayat 28:
     
    Maksudnya : "….Maka makanlah daripadanya dan beri makanlah kepada orang-orang yang sangat fakir. Wajib disedekahkan sebahagian daripada daging-daging korban sunat itu kepada golongan fakir dan miskin yang beragama Islam dalam keadaan mentah lagi basah (belum dimasak).

    Adalah Afdhal jika yang empunya korban itu hanya mengambil sedikit daripada daging korban berkenaan manakala sebahagian besar daripadanya disedekahkan. Daging yang disedekahkan akan menjadi milik penerima sepenuhnya di mana dia boleh menjual, melelong atau menghadiahkan daging tersebut kepada orang lain dan sebagainya.
  • Jika daging korban itu ialah korban disebabkan wasiat dari seorang yang telah meninggal dunia, maka tidak boleh dimakan dagingnya oleh orang yang membuat korban untuknya dan tidak boleh dihadiahkan kepada orang kaya kecuali ada izinnya. 
  • Haram menyedekah atau menghadiahkan daging korban kepada orang kafir walaupun sedikit. 
  • Tidak harus memindahkan daging qurban ke daerah lain sebagaimana dalam hukum zakat.
  • Haram ke atas orang yang melaksanakan korban atau warisnya menjual daging korban itu atau kulitnya atau bulunya atau sesuatu daripada binatang korban itu sebagaimana sabda Rasullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam : Maksudnya:

    "Siapa yang menjual kulit korban (udhiyyah) itu maka tiada dikira korban baginya." (Hadis riwayat al-Hakim)
     
  • Haram menjadikan kulit dan daging binatang korban itu sebagai upah kepada penyembelih, tetapi harus diberikan kepadanya dengan jalan sedekah atau hadiah.

No comments:

Post a Comment