Link Market - Free Link Exchange, Link Building and Link Trade Directory
Have you ever tried to exchange links, link building, or trade links? Was it hard? Use Link Market instead; - it is easy to use, free and very smart. It will save you hours of work.

Sunday, March 20, 2011

MENUNGGU KIAMAT 21 DISEMBER 2012

Membaca akhbar Mingguan Malaysia yang berwajah baru, kertas lebih kualiti, percetakan lebih kemas dan menarik pada hari ini membuatkannya berbaloi dengan harga yang masih murah iaitu RM2.00 paparan yang berilmu membuatkan saya rasa bangga menjadi penggemarnya sejak jualannya dengan harga RM0.60 lagi. Antara banyak berita yang terdapat salah satunya artikel ‘Dunia di penghujung zaman’ menarik perhatian saya.  seperti mana yang kita ketahui sejak akhir- akhir ini semakin ramai yang memberi perhatian  bahawa tarikh 21.12.2012 adalah hari kehancuran yang bersamaan juga hari jumaat iaitu hari yang di percayai oleh orang Islam sebagai hari kiamat.

Antara yang mempengaruhi kegusaran mereka adalah penemuan planet ke 10 dalam sistem suria iaitu planet x atau Nibiru yang dikatakan planet terbesar dengan saiznya 100 kali ukuran bumi dan mempunyai daya graviti yang hebat, mampu membuatkan kestabilan bumi kucar- kacir bila pada hari tersebut bumi akan berkedudukan paling hampir dengan planet raksasa itu. Diramalkan juga pada tarikh 21-23.12.2012 semua planet dalam sistem suria akan sebaris dengan galaksi yang menyebabkan aksi perang tolak dan tarik graviti antara planet akan berlaku.
Dalam Injil Perjanjian lama malapetaka akhir zaman adalah disebabkan perlanggaran planet @ komet. Perkaitan dengan hari pengakhiran kehidupan tersebut juga menaikkan semula kepercayaan selepas menarik nafas lega dengan ancaman komet Halley yang tak menjadi pada tahun 1996 dulu.
Walaupun saya sering rasa hairan dan ragu- ragu dengan ramalan pakar tersohor yang telah banyak membuktikan kebenaran isyaratnya tetapi Nostradamus belum menjadi kegerunan kepada saya, tambahan pula ramalannya tidak memperincikan tarikh yang tepat biarpun kadangkala nama tempat dan individu terlibat hampir menyamai peringatannya, ini kerana saya percaya semuanya adalah kebetulan dan selari dengan ilmu ramalan yang diselidiki. Namun begitu tetap ada yang percaya kiamat berlaku pada 2012 walaupun catatan ramalan Nostradamus meramalkan sehingga tahun 3797 iaitu abad ke 38.
Kepercayaan paling meluas adalah disebabkan Kalendar kaum yang seolah datang dari langit dan lenyap dengan misteri dari kawasan tamadunnya di selatan Mexico atau Yucatan iaitu kaum Maya yang juga telah difilemkan oleh Hollywood dengan tajuk ‘2012’. Saya kira dengan perkongsian tentang Kalendar suku Maya di bawah ini akan dapat membantu kita untuk berfikir dan mencari keyakinan kita yang bergoncang ;

Fakta Suku Maya Dan Penciptaan Kalendar
Sebagai kaum yang mengamati langit , bangsa Maya Kuno mencari jalan bagaimana untuk mengenal pasti bilakah musim hujan akan tiba dan memerhatikan keadaan tumbuhan, haiwan juga langit. Pastinya musim hujan boleh ditanda berpandukan gerak matahari, bulan dan bintang dengan teliti menggunakan mata kasar sahaja. Antara kalendar kegunaan kaum Maya adalah;

Haab
Bangsa Maya Kuno mengira bilakah waktunya matahari tepat di atas kepala. Hasilnya adalah 365 hari. Sejak itu Bangsa Maya Kuno memiliki kalendar. Kalender ini disebut kalender pertanian atau kalender Haab. Haab adalah kalendar civil Maya yang terdiri dari 18 bulan masing-masing 20 hari, diikuti 5 hari tambahan yang disebut Uayeb. Sehingga 18 x 20 + 5 = 365 hari. Jika sudah mencapai 365 hari, maka Bangsa Maya Kuno akan memasuki kalender Haab yang baru.

Tzolkin
Kalender Tzolkin mengandungi 260 hari. Kalender ini diguna untuk menentukan ibadat Bangsa Maya Kuno. Kalender menggunakan dua perkiraan minggu. ada yang 13 hari seminggu dan ada yang sampai 20 hari. Sehingga didapat 13 x 20 = 260 hari. Kalender Tzolkin mengabaikan kiraan Tahun.




Long-Count Calendar
Inilah Kalendar yang dipercayai ramai sebagai tarikh kiamat. Dalam kepercayaan Bangsa Maya Kuno, tarikh 13 adalah hari terciptanya alam semesta. Pada tarikh tersebut, Galaxy Milky Way (Bima Sakti) kelihatan di langit. Sehingga bermulanya kiraan kalender ini adalah pada tarikh 13, atau dapat ditulis 13.0.0.0.0 sistem pengiraan kalendar ini adalah rumit. Asasnya adalah Kin (hari), dan pengiraannya adalah:


1. Uinal (1 uinal = 20 kin = 20 hari)
2. Tun (1 tun = 18 uinal = 360 hari = ~ 1 tahun)
3. Katun (1 katun = 20 tun = 7,200 hari = ~ 20 tahun)
4. Baktun (1 baktun = 20 katun = 144,000 hari = ~ 394 tahun)
--> misal 12.14.15.4.2
   • 2 adalah Kin (nombor ditanda dari 1-19)
   • 4 adalah Uinal (nombor ditanda dari 1-17)
   • 15 adalah Tun (nombor ditanda dari 1-19)
   • 14 adalah Katun (nombor ditanda dari 1-19)
   • dan 12 adalah Baktun (nombor ditanda dari 1-13)
Jadi pada tanggal 21 atau 23 desember 2012 lah kalender Long-Count ini akan habis.
sumber pertama mengatakan, Bangsa Maya Kuno percaya saat kalender Long-Count ini habis, maka dunia
juga akan kiamat dan akan digantikan dengan dunia yang baru dengan kalender Long-Count yang baru juga
Sumber kedua mengatakan, Bangsa Maya Kuno percaya saat kalender Long-Count ini habis, matahari selesai melintasi Galaxy Milky Way yang terbentuk seperti Ular Putih. maka kalender Long-Count ini akan berakhir dan memasuki Kalender Long-Count yang baru. Bangsa Maya Kuno percaya pada tahun baru kalender Long-Count, kehidupan akan jauh lebih baik. Karena matahari akan meninggalkan Ular Putih atau dunia Kegelapan.
Kalau difikirkan tanpa rasa resah, maka kenyataan kedua lebih meyakinkan saya tambahan pula menjadi amat sukar jika Kalendar Long Count dicipta terlalu besar, tiada penghujungnya. Kalendar yang terlalu jauh ke masa hadapan tidak berguna untuk jangka hayat mereka lebih- lebih lagi Kalendar Haab dan Tzolkin juga boleh diulangi jadi Kalendar Long Count juga boleh terus digunakan untuk ribuan tahun lagi.

Kepercayaan Tentang Kalendar Long-Count Yang Merisaukan
1. Pada 21 Desember 2012 matahari berada satu garis lurus dengan galaxy milky way. Akibatnya, matahari
    akan bergejolak, planet bumi pun akan terganggu.
2. Planet Nibiru akan menghampiri Bumi dan mengganggu orbit Bumi pada tahun 2012
3. Matahari akan mengalami erupsi besar-besaran pada tahun 2012 (badai matahari)
4. Pada tanggal 21 Desember 2012 planet-planet di tata surya akan berada pada satu garis
5. Pola Medan Magnetik Bumi akan mengalami pembalikan (magnetic reversal) pada tahun 2012

Apakah Bumi Hancur Pada Tahun 2012 ?
1. Bumi tetap bertahan hingga saat ini, meskipun planet bumi selalu disembur badai matahari dari dulu.
2. Bumi tetep aman selama memiliki selimut Atmosfer dan Magnetosfer.
3. Jaringan telepon akan mati, elektrik akan padam, bumi akan dihujani sampah satelit setiap hari (karena
    badai matahari dapat menyebabkan molekul bermuatan listrik di atmosfer lebih padat. Akibatnya, kecpa-
    tan satelit akan melambat dan boleh jatuh ke bumi), cuaca dan iklim bumi akan berubah.
4. Astronomi dan lembaga pengkaji angkasa sentiasa memantau Matahari. Data ledakan matahari dapat di
    paparkan teleskop dalam waktu lapan minit, sedangkan badai matahari akan terjadi dua hari kemudian.
    Kita boleh siap-siap dan menyelamatkan peralatan yang menggunakan teknologi satelit pada waktu itu.
5. Dan pegangan terakhir untuk orang mukmin adalah berdasarkan rukun iman yang mempercayai hari kiamat
    adalah rahsia Allah, tidak ada ilmu di alam ini yang boleh menentukan tarikh sebenar hari kiamat melainkan
    Allah tuhan semesta alam.

4 comments:

  1. Info yang menarik.
    Kiamat itu urusan Allah. Rasulullah SAW sendiri tidak mengetahuinya apatah lagi kita manusia biasa. Ia tetap akan datang bila waktunya tiba.

    ReplyDelete
  2. tapi kadang kala terasa gundah juga dengan kenyataa2 tersebut....wallahualam

    ReplyDelete
  3. Sesungguhnya, semua ini telah kuperhatikan, semua ini telah kuperiksa, yakni bahwa orang-orang yang benar dan orang-orang yang berhikmat dan perbuatan-perbuatan mereka, baik kasih maupun kebencian, ada di tangan Allah; manusia tidak mengetahui apapun yang dihadapinya.
    Segala sesuatu sama bagi sekalian; nasib orang sama: baik orang yang benar maupun orang yang fasik, orang yang baik maupun orang yang jahat, orang yang tahir maupun orang yang najis, orang yang mempersembahkan korban maupun yang tidak mempersembahkan korban. Sebagaimana orang yang baik, begitu pula orang yang berdosa; sebagaimana orang yang bersumpah, begitu pula orang yang takut untuk bersumpah.
    Inilah yang celaka dalam segala sesuatu yang terjadi di bawah matahari; nasib semua orang sama. Hati anak-anak manusiapun penuh dengan kejahatan, dan kebebalan ada dalam hati mereka seumur hidup, dan kemudian mereka menuju alam orang mati.

    Tetapi siapa yang termasuk orang hidup mempunyai harapan, karena anjing yang hidup lebih baik dari pada singa yang mati.
    Karena orang-orang yang hidup tahu bahwa mereka akan mati, tetapi orang yang mati tak tahu apa-apa, tak ada upah lagi bagi mereka, bahkan kenangan kepada mereka sudah lenyap.
    Baik kasih mereka, maupun kebencian dan kecemburuan mereka sudah lama hilang, dan untuk selama-lamanya tak ada lagi bahagian mereka dalam segala sesuatu yang terjadi di bawah matahari.
    Mari, makanlah rotimu dengan sukaria, dan minumlah anggurmu dengan hati yang senang, karena Allah sudah lama berkenan akan perbuatanmu.
    Biarlah selalu putih pakaianmu dan jangan tidak ada minyak di atas kepalamu.
    Nikmatilah hidup dengan isteri yang kaukasihi seumur hidupmu yang sia-sia, yang dikaruniakan TUHAN kepadamu di bawah matahari, karena itulah bahagianmu dalam hidup dan dalam usaha yang engkau lakukan dengan jerih payah di bawah matahari.
    Segala sesuatu yang dijumpai tanganmu untuk dikerjakan, kerjakanlah itu sekuat tenaga, karena tak ada pekerjaan, pertimbangan, pengetahuan dan hikmat dalam dunia orang mati, ke mana engkau akan pergi.
    Lagi aku melihat di bawah matahari bahwa kemenangan perlombaan bukan untuk yang cepat, dan keunggulan perjuangan bukan untuk yang kuat, juga roti bukan untuk yang berhikmat, kekayaan bukan untuk yang cerdas, dan karunia bukan untuk yang cerdik cendekia, karena waktu dan nasib dialami mereka semua.
    Karena manusia tidak mengetahui waktunya. Seperti ikan yang tertangkap dalam jala yang mencelakakan, dan seperti burung yang tertangkap dalam jerat, begitulah anak-anak manusia terjerat pada waktu yang malang, kalau hal itu menimpa mereka secara tiba-tiba.

    ReplyDelete