Thursday, January 12, 2012

"Doomsday Clock" jam kemusnahan dunia dipercepatkan

Doomsday Clock adalah juga dinamakan jam kiamat yang berada di New York telah dipercepatkan lagi pada 11 januari 2012. Jam ini diumpamakan satu siren atau amaran besar yang dicipta oleh saintis untuk mengingatkan manusia tentang berkemungkinan berlaku bencana besar yang disebabkan oleh nuklear atau atom. Jam loceng ini akan dipercepatkan beberapa minit ke waktu tengah malam atau tepat 00,00 dan sekirannya ancaman kemusnahan tidak lagi mengancam atau dunia menjadi aman jarum minitnya pula akan diperlambatkan.

Jam ciptaan para ilmuan ini dicipta pada 1947, dua tahun selepas Amerika menguggurkan bom di Jepun sewaktu Perang Dunia 2. Pada waktu itu Doomsday Clock di buat tujuh minit menuju waktu tengah malam. 

Antara ilmuan yang terlibat dalam pengatur Doomsday Clock adalah Stephen Hawking dan 18 penerima nobel sains ternama dan sejak ia dicipta sudah 18 kali jarum jamnya diubah mengikut kesesuaian ancaman kemusnahan. Sewaktu perang dingin AS dan Soviet pada 1953 waktu Doomsday Clock teah dipercepatkan dua minit menuju tengah malam dan juga dipercepatkan lagi lima minit apabila penyelesaian isu nuklear tidak berjaya.
Namun pada 1991 Doomsday Clock dilambatkan hingga 17 minit apabila AS dan Soviet menandatangani perjanjian Strategic Arms Reduction Treaty.
Suasana terkini berkaitan ancaman nuklear Korea Utara, kedegilan Iran, beberapa negara yang dilihat boleh mencetuskan perang, negara Pakistan yang tidak menentu dan kepercayaan kepada kalendar Maya serta perubahan iklim telah membuatkan ahli sans mempercepatkan minit Doomsday Clock .


'Doomsday Clock' moved forward. What has scientists worried?
Scientists say they moved the 'Doomsday Clock' a minute closer to midnight because nations are failing to sufficiently address nuclear proliferation, climate change, and other global threats. Citing “inaction” on renewed nuclear proliferation, climate change, and the urgent need to find sustainable sources of energy, a group of scientists has moved the “Doomsday Clock” a minute closer to midnight, saying nations are “failing to change business as usual.” It was a back-to-the-future moment for the “Doomsday Clock,” which just two years ago had been shifted backward to indicate global catastrophe was a bit less imminent. The Christian Science Monitor

No comments:

Post a Comment