Monday, December 26, 2016

Damailah di sana Mama..

Hari ini.. Isnin yang muram dalam bulan Disember yang kelabu, pada awalnya saya hendak menulis dan mencatatkan suasana riang dan meriah dalam pertemuan semula rakan rakan Sekolah yang diadakan di Pantai Sri Telong, Bachok kelantan. Namun kesedihan yang menimpa pengasas kumpulan kami Pn Maliza Sidek sangat tersentuh, Maliza yang tidak sempat bersama di pantai Sri Telong akhirnya ditakdirkan masih sempat bersama ibunya yang mana di hari ia sampai ke Bachok dan pada malam itu ibunya kena strok dan keesokan harinya iaitu hari ini telah mengadap ilahi. 

Saya terus disapa sayu bila mana di dalam masjid, saya melihat wajah rakan itu dalam kepenatan, lesu, seharian semalaman di hospital dan masih menyapa kami yang bersama di majlis solat jenazah dan pengkebumian ibunya.. Al Fatihah.

Saya menyorot bagaimana sepinya terasa, lebih lebih lagi kepulangan yang pada awalnya ingin bersama riang ria bersama rakan Reunion tetapi akhirnya menjadi kepulangan untuk bersama ibu buat kali terakhir di dunia ini. Saya mungkin orang yang senang tersentuh lebih lagi saya juga telah melalui kehilangan Adik yang satu ketika dulu dialah satu satunya adik yang selalu bersama saya ke sekolah, mandi sungai dan bermain main di kampung, selepas itu saya leka untuk membalas budi Abah hingga kematian mudah dan mengejutnya sangat membuat saya terkilan sekali lagi, saya juga menyaksikan kematian nenek di rumah kami dan seorang lagi Adik lelaki pergi meninggalkan kami.. kematian yang saya kira menjadi tahun tahun kesedihan membuatkan saya mudah menyoroti perasaan sesiapa yang kehilangan orang tersayang lebih lebih lagi ketika kita tidak menjangkakan.

Semoga rakan kami Pn Maliza Sidek tabah dan redha.. itu yang terbaik untuk Ibu... Mawar Putih Untuk Mama..




No comments:

Post a Comment