Thursday, October 6, 2011

Steve Jobs... Epal telah Gugur




Steve Jobs's Death: The World Reacts
Outside the Apple Store in New York a simple sign reading "I Love Steve" was displayed. One man started bawling, iPad in arms, when asked how he felt about Jobs' death. And a message was written in what looks like lipstick on the window at an Apple Store in Santa Monica, Calif.: "Thank You Steve,"


The Steve Jobs I Knew

That Steve Jobs was a genius, a giant influence on multiple industries and billions of lives, has been written many times since he retired as Apple’s CEO in August. He was a historical figure on the scale of a Thomas Edison or a Henry Ford, and set the mold for many other corporate leaders in many other industries.He did what a CEO should: Hired and inspired great people; managed for the long term, not the quarter or the short-term stock price; made big bets and took big risks. He insisted on the highest product quality and on building things to delight and empower actual users, not intermediaries like corporate IT directors or wireless carriers. And he could sell. Man, he could sell. As he liked to say, he lived at the intersection of technology and liberal arts. http://allthingsd.com/20111005/the-steve-jobs-i-knew/


Sesiapa yang membesar pada era peralihan daripada mesin taip biasa kepada komputer pada tahun- tahun 1980an sudah tentu masih mengingati komputer pertama yang mereka sentuh di makmal sekolah adalah jenama Apple yang berlogo sebiji epal yang dimakan.
Steve Jobs seolah sudah mengetahui hayatnya tidak akan lama kerana itu beliau turun dari kerusi CEO Syarikat Apple yang diasaskannya dan memberi kepercayaan kepada COO nya Tim Cook untuk menjawat jawatan yang lama dipegangnya. Steve Jobs yang diakui sebagai seorang genius yang merubah mesin taip menjadi apa yang dipanggil komputer telah meninggal dunia pada usia 56 tahun kerana kanser pangkreas tidak sampai dua bulan selepas pengundurannya sebagai CEO pada ogos lalu, Steve Jobs yang dibesarkan ditempat yang kini dikenali sebagai 'Silicon Valley' seperti juga pesaing dan rakan teknologinya Bill Gates (microsoft)  dan Mark Zuckerberg (facebook), mereka tidak menamatkan pengajian kerana keyakinannya tentang matlamat yang ingin dicapai tidak dapat diperolehi di Universiti. Steve Jobs telah berjaya menggabungkan teknologi dan seni yang menjadikan teknologi begitu menarik untuk dinikmati. Steve Jobs pada saat- saat akhir usianya telah mencipta fenomena baru kepada pengguna telefon bimbit seluruh dunia dengan sentuhan siri i- nya.
Kematian beliau kemungkinan akan memperlahankan trend perintisan oleh Apple dan jenama lain juga akan tercari- cari penemuan baru untuk mengisi kekosongan persaingan yang selama ini didahului oleh rekacipta Steve Jobs.

No comments:

Post a Comment