Wednesday, September 21, 2011

Barack Obama tamatkan Don't Ask, Don't Tell

It was the tears of Marine Captain Sarah Pezzat, whose nickname in the military is “Short Shot,” that put a human face on “Don’t Ask, Don’t Tell” and what it’s repeal means for the estimated 65,000 gay members of the military currently serving.
On Capitol Hill today she said before a bipartisan group of Senators: “I’m 31 years old. I’m a woman. I am a Marine,” and this is where she chokes back tears, “and I’m a lesbian.” She then says, “I’m sorry… Prior today if I said that I could be discharged.”


Don't Ask, Don't Tell (DADT) adalah satu slogan yang digunakan oleh Amerika Syarikat untuk menjaga kepentingan tenteranya yang mengamalkan homoseksual atau biseksual. Sebelum kempen tersebut pengamal seks songsang itu menjadi masalah kepada pasukan tentera dan dilarang keras kepada anggotanya. DADT adalah kempen yang mengkehendaki para gay, lesbian atau biseksual merahsiakan identiti mereka untuk mengelakkan mereka dipecat.
Tetapi kempen tersebut semakin kuat ditentang oleh organisasi seperti Servicemembers Legal Defense Network (SLDN) juga turut disokong oleh artis Lady Gaga dan Presiden Barack Obama sendiri. Untuk menamatkan isu tersebut Barack Obama telah menandatangani penamatan DADT pada hari ini 20 September 2011. Dengan penamatan itu bermakna perkahwinan antara tentera lelaki (seperti dalam gambar) dan penyertaan golongan nafsu songsang tidak lagi perlu khuathir atau dicemuh kerana kerajaan mereka tidak ada halangan untuk melibakan golongan tersebut dalam angkatan tentera. Bagi negara Islam seperti Malaysia sudah tentunya dapat mengutip pengajaran daripada langkah kerajaan US tersebut. Sedangkan Uncle Sam pun yang selama ini membuat berbagai cara untuk menyekat pengaruh pengamal aktiviti menentang hukum terpaksa akur kepada desakan demi menjaga kepentingan politik. Rakyat Malaysia seharusnya menolak apa- apa atau sesiapa sahaja yang dikaitkan dengan masalah identiti tersebut kita tidak mahu Malaysia terpaksa tunduk kepada desakan golongan pewaris tabiat bangsa yang dikuburkan di laut mati.

No comments:

Post a Comment