Monday, July 2, 2012

10 Pemimpin paling berpengaruh sepanjang zaman

1.Adolf Hitler


Dilahirkan pada 20 april 1889, Hitler adalah anak luar nikah antara ayahnya Alois Hitler dan Maria Anna Schickgruber. Sewaktu dilahirkan hitler tidak didaftar oleh orang tuanya kerana kelahirannya tidak mengikut kelaziman orang beragama.









2.Mao Tse tung


Mao Tse Tung atau juga disebut Mao Zedong lahir dari keluarga petani miskin pada 26 Desember 1893. Awal hidupnya dipenuhi dengan pendidikan dari ayahnya di sekolah tempatan. Dia sangat lantang melawan demokrasi barat, Dia adalah salah seorang pemimpin yang paling berpengaruh di Cina yang kemudiannya menjadi republik Cina dan menjadi salah satu negara yang paling kuat di dunia abad 21








3.Fidel Castro


Ia dilahirkan pada 13 Ogos 1926, Fidel Castro dianggap sebagai penyelamat rakyat Cuba daripada pemimpin yang mementingkan diri dan merompak hasil negara. Walaupun masih berideologi komunis tetapi beliau adalah pemimpin komunis baik yang menjadi musuh ketat kepada pemimpin kapitalis barat dan Amerika.




4.Kim Jong Il


Kim Jong Il dilahirkan pada tanggal 16 Februari 1941 dan ayahnya adalah seorang pemimpin Korea terkenal iaitu panglima Kim Il-sung. Sebagai pemimpin yang juga befahaman komunis Kim Jong Il meneruskan dasar tutup pintu seperti ayahnya. kematiannya digantikan oleh anaknya Kim Il Song.







5.Robert Mugabe


Robert Mugabe lahir pada 21 Februari 1924. Dia adalah seorang pemimpin politik yang kontroversi di Zimbabwe yang memimpin negeri ini pada masa 1980-1987. Dia menahan, menculik termasuk menyiksa pemimpin dan aktivis yang tidak sealiran dengannya pada  Oktober 2008





6.Osama Bin Laden


Paling dikehendaki oleh AS di dunia Arab. Kepalanya bernilai jutaan dolar, tetapi Osama tidak pernah menyerah kalah begitu mudah. Ia dilahirkan 10 Mac 1957 dan ia menjadi ahli perniagaan yang berjaya dan kaya sebelum menjerumuskan diri dalam gerakan melawan kuasa barat dan AS. Sebagai orang yang dikatakan penjahat paling pintar di dunia Osama dapat mengelakkan diri daripada ditangkap lebih satu dekat sebelum terbunuh di Abbotabad Pakistan.




7.Josef Stalin


Josef Stalin, bekas pemimpin komunis negara Kesatuan Soviet, atau juga disebut Joseph Stalin Vissarionovich lahir pada 18 Desember 1878, ia dianggap sebagai musuh terkuat pasukan Hitler. Pada 1930, ia menggerakkan kekejaman dinegaranya hingga namanya tercatat sebagai pemimpin paling kejam di dunia.








8.Silvio Berlusconi


Silvio Berlusconi dilahirkan pada 29 September 1936 dan ia adalah perdana menteri Itali. Dia adalah seorang pemilik perniagaan yang berjaya hingga sekarang, Berlusconi menggunakan pengalamannya untuk memimpin Itali. Banyak pemimpin Itali menyanyanginya kerana sumbangan terutama dalam sukan bolasepak namun ia juga dipersalahkan sewaktu pemerintahannya kerana berbagai skandal dengan wanita terkenal. 







9.George W. Bush


Ia dilahirkan pada 6 Julai 1946, sebagai Presiden AS ke 43, ia telah membuat sejarah besar  dunia dan juga merubah politik beberapa negara di Timur Tengah bush juga bertanggungjawab membunuh ratusan kanak-kanak dan orang yang tidak bersalah ketika melancarkan beberapa siri serangan ke negara lain.






10.Vladimir Putin


Vladimir Putin atau juga disebut Vladimir Vladimirovich Putin lahir pada 7 Oktober 1952 di Leningrad. Menurut WikiLeaks, dia adalah salah satu pemimpin yang paling dihormati di dunia oleh pemerintah AS dan ia memimpin Rusia untuk kekayaan besar sejak tahun 2000. Dia layak dimasukkan sebagai pemimpin yang paling berjaya di dunia di abad 21

No comments:

Post a Comment