Tuesday, October 11, 2011

Perang 1812

Four "nations" fought in the War of 1812: American, Canadian, British, Native. The latter three were on the same side, kinda sorta.
But the picture that emerges from the new documentary titled The War of 1812 -- which airs Monday, Oct. 10, on most PBS affiliates -- is that each of those four nations remembers what it wants to remember about the conflict.
Canada recalls the War of 1812 most fondly, viewing it as the point when we first defended our version of freedom. As Canadian Naval historian Victor Suthren puts it in the doc, "Canadians weren't quite sure who they were before the War of 1812, but (afterward) the key populations knew who they weren't: They weren't American." more...


Perang 1812 merupakan satu peperangan yang berlaku di antara Amerika Syarikat dengan Empayar Britain (terutamanya Great Britain dan Britain Amerika Utara). Ia bermula pada tahun 1812 sehingga 1815.
Terdapat beberapa penyebab segera yang membuatkan Amerika Syarikat mengistiharkan perang: pertama, beberapa siri halangan perdagangan yang diperkenalkan oleh Britain bagi menghalang perdagangan Amerika dengan Perancis, sebuah negara yang sedang berperang dengan Britain pada masa itu (A.S. mencabar halangan-halangan ini sebagai tidak sah di bawah undang-undang antarabangsa); kedua, pengambilan paksa ke atas penduduk Amerika Syarikat ke dalam untuk berkhidmat di dalam Tentera Laut Diraja; ketiga, sokongan ketenteraan Britain kepada Indian Amerika yang melakukan penentangan bersenjata terhadap perluasan perbatasan Amerika ke barat daya. Alasan-alasan ini menjadikan motivasi utama bagi penduduk Amerika yang perlu memegang teguh maruah negara dalam menentang apa yang dianggap oleh mereka sebagai penghinaan dari Britain wikipedia

No comments:

Post a Comment