Monday, October 24, 2011

Halloween 31 Oktober..

What would Halloween be without jack-o’-lanterns?
The popular pumpkins can be carved in a design that is simple or complicated, depending on how much time you have and what your skills are.
But anyone can make a jack-o’-lantern worth enjoying.
Today, with the increasing popularity of Halloween among adults, “some of these are works of art,” said Alma resident Bryan Dinwoody, of Alma, a longtime carver of Halloween pumpkins, amateur division.
And the sky’s the limit when it comes to carving Jack-o’-lanterns these days.
Some folks eschew orange and go for the green pumpkins. Others like irregularly shaped pumpkins that lend themselves to interesting characters.
Kari Chrenka, of Art Reach of Mid Michigan in Mt. Pleasant, organizes a class on carving pumpkins and she advises selecting a pumpkin based on what you want it to look like when you’re done carving.
“Does it have an interesting stem?” she said. “Look at the lines. Sometimes they can look like wrinkles. Use that to advantage. Use the exterior.”
Some carvers like to peel or shave the skin off the pumpkin. http://www.themorningsun.com/articles/2011/10/23/life/doc4ea223e473a5d508942090.txt

ASAL USUL HALLOWEEN
Halloween dipercayai diperkenalkan oleh bangsa Celtic di Ireland yang percaya bahawa pada malam 31 Oktober roh- roh akan berterbangan di segenap dunia untuk memasuki tubuh manusia, untuk mengelakkan dari diresapi oleh roh- roh yang tidak diundang tersebut penduduk kampung mematikan lampu dan api pendiang di dalam rumah- rumah mereka untuk membuat badan mereka sejuk seperti orang yang sudah meninggal dunia, mereka juga berpakaian menakutkan dan berbuat bising berkeliling kampung untuk menakutkan roh- roh yang berkeliaran. Halloween yang sampai ke Amerika adalah dibawa oleh pendatang Ireland yang berhijrah kerana bencana kebuluran yang berlaku di tempat asal mereka tahun 1840an yang kebetulan di Amerika labu kuning yang baik senang ditemui berbanding penggunaan lobak di tempat asal mereka.
Labu kuning yang diukir wajah yang seram pula bermula dari kisah lagenda seorang lelaki pemabuk yang suka menipu bernama Jack. Pada suatu hari Jack telah berjaya memujuk Syaitan agar membawanya naik ke atas pohon yang tinggi. setelah berada di atas pokok itu Jack mengukir lambang salib menyebabkan syaitan terbelenggu di atas pokok. Akibat kesalahannya itu Jack tidak dapat masuk syurga dan juga tidak dibenarkan oleh syaitan masuk ke neraka tetapi syaitan bersetuju memberikan bara api kepada Jack yang kemudiannya disimpan dalam lobak sebagai lampu untuk menerangi perjalanannya yang gelap dan tanpa haluan.. itulah asalnya budaya membawa labu kuning berlampu yang dikenali "Jack-O-Lantern".

No comments:

Post a Comment