Friday, September 30, 2011

Anwar terbunuh di Yaman.


The US-born radical Islamist cleric and suspected al-Qaeda leader Anwar al-Awlaki has been killed in Yemen, the country’s defence ministry reported. US administration officials confirmed the reports, according to US media.
Awlaki, of Yemeni descent, has been on the run in Yemen since December 2007. The US had named him a “specially designated global terrorist” for his alleged role in a number of attacks and US President Barack Obama is said to have personally ordered his killing.
The defence ministry statement said only that he died “along with some of his companions”. It gave no further details of his death.
http://www.outsidethebeltway.com/anwar-al-awlaki-killed-in-yemen/

Anwar Al Awlaki yang juga menjadi sebutan akan menggantikan kepimpinan Al Qaeda bersama Ayman Al Zawahiri selepas kematian Osama Laden di Abbotabad, Pakistan beberapa bulan lalu telah dikatakan terbunuh dalam serangan udara di wilayah Marib,  Yaman bersama beberapa orang pengikutnya yang lain. Beliau yang dilahirkan di New Mexico dibesarkan di Yaman tetapi berpindah semula ke Colorado untuk mendapat pendidikan hingga memperolehi master. Sewaktu di Amerika Anwar kerap memberi khutbah di masjid- masjid sekitar Colorado tetapi ia tidak dianggap konservatif oleh pihak berkuasa sehinggalah peristiwa 11 september telah membongkar peranannya dalam operasi menentang Amerika dan dibuktikan dengan kegagalannya meletupkan pesawat Trans Atlantik pada tahun 2009. Kematian Anwar Al Awlaki pada pagi jumaat 30 september di nyatakan oleh pejabat tentera Yaman melalui faksnya kepada wartawan.

No comments:

Post a Comment