Friday, July 15, 2011

Pelabur emas fizikal 999.9 tiada ruang..

Peniaga dan penyimpan emas fizikal seperti Public Gold, PAMP, Bullion Kijang Mas, Dinar Kelantan, Dinar Perak, Poh Kong Bunga Raya dan seumpamanya, mereka sudah mula boleh memikirkan untuk menukar coin atau bar mereka kepada barangan emas lain. Ini kerana sudah banyak premis atau bank yang menyediakan perkhidmatan ar- Rahn sudah tidak menerima lagi gadaian berupa emas 999.9 bebentuk jongkong, syiling atau bar kecuali ia adalah barang kemas. Tidak dapat dipastikan kenapa bank- bank atau pajak gadai iri hati sangat dengan pelan pelaburan emas yang semakin mendapat perhatian. Logikal yang jelas adalah kerana penggadai barangan tersebut tidak berniat hendak meletakkan emas tulen mereka dalam waktu yang lama. Malahan penerima gadai juga akan berdepan dengan pinjaman demi pinjaman yang singkat tetapi tidak memerolehi upah dalam tempoh matang yang sepatutnya.
Langkah ar- rahn tidak cukup bijak malahan memalapkan semangat penggunaan dinar, bar atau jongkong sebagai penyimpan mutu emas yang paling tulen kesedaran pelaburan emas turut terjejas dengan apa yang dirasakan sebagai langkah menyusahkan pelanggan, tetapi semua itu ada penyelesaian, pengurusan Ar Rahn  tetap tidak dapat menghalang pelabur emas. Pelanggan yang ditegah menggadai emas 999.9 akan mengambil jalan menukar kepada barangan kemas pula. Ini kerana pelanggan tidak ada jalan lain walau menanggung rugi yang besar untuk mendapat tunai semula atau trade-in. Sungguhpun tahu akan risiko pelaburan emas adalah amat kecil dan hampir tiada tetapi pelanggan ada kalanya terpaksa menjual emas mereka dalam masa singkat disebabkan terpaksa membayar pinjaman atau menebus balik emas mereka yang telah digadai.
Satu ingatan kepada mereka yang berhajat untuk mendapat keuntungan emas dalam masa singkat sebenarnya ia sukar terjadi dan jika dalam masa lama sekalipun belum lagi tentu untuk mendapat untung, kepada sesiapa yang hendak mencuba membeli emas fizikal untuk melabur adalah dinasihati agar mereka tidak perlu berangan untuk mendapat untung memuaskan dalam masa kurang lima tahun.. siapa yang mampu ? sudah tentu orang yang sudah kaya atau yang tidak menghadapi masalah kos hidup sahaja yang boleh menceburkan diri dalam pelaburan emas fizikal tanpa mengikat perut dan berpuasa. 

No comments:

Post a Comment