Saturday, July 23, 2011

Bertemu Mr Ng..

Duduk di lobi hotel disebuah bandar tepi laut, saya terpandang seorang guru bahasa Inggris yang mengajar di sekolah saya 19 tahun lalu. Guru itu memang sukup dikenali di kalangan pelajar- pelajar sekolah kami kerana keakraban dan caknanya dengan pelajar. Guru lelaki berbangsa Cina itu memang sangat diingati.. walaupun dia tidak pernah mengajar kelas saya tetapi sikap mesra semulajadinya terus disenangi dan diingati oleh sesiapa sahaja yang mengenalinya.
Dengan berselur tiga suku dan baju- T lusuh saya tanpa ragu- ragu menyapa Mr Ng. Dengan penuh ramah Mr Ng menghampiri dan saya perkenalkan diri. Melalui perbualan kami saya dimaklumkan oleh Mr Ng bahawa dia sekarang mengajar di SMJK(C) Chung Hwa, Kota Bharu. Saya sebenarnya tidak pernah menjejak ke rumah guru itu, namun saya percaya dengan cerita rakan- rakan yang bertandang dan kadang kala tidur di rumah guru itu mengakui bahawa Mr Ng seorang yang tahu mengambil hati setiap pelajarnya walaupun berlainan bangsa dan agama. Mr Ng tidak mencampur aduk antara agama dan sentimen kaum, setiap pelajarnya dianggap sebagai rakan dan adik- adik. Pada percutian kali ini Mr Ng mengatakan dia hanya datang seorang diri.. tidak mengajak pelajar- pelajarnya seperti biasa, Mr Ng mengatakan dia hendak memenuhi percutian kali ini dengan berseorangan di tepi pantai dan berjalan- jalan di pasar dengan bebas.
Sebelum Mr Ng minta diri untuk masuk ke bilik kerana ais- krim yang baru dibelinya sedang mencair dan mesti disimpan dalam ice-box saya sempat bertanya akan status terkininya.. Mr Ng mengaku bahawa dia masih bujang, dia juga bergurau agar saya perkenalkanlah wanita yang sesuai untuknya sambil ketawa.. Sebelum guru 1 malaysia itu masuk lif dia mengatakan dengan penampilan saya ketika itu dia menjangkakan saya mengahwini seorang anak orang kaya dan menghabiskan masa dengan lepak di hotel dan memandu kereta mewah.. Saya tersengih dan menjawab "Oh malangnya saya tidak seberuntung itu Sir"... haa.. haa kami ketawa bersama.

No comments:

Post a Comment