Sunday, June 12, 2011

Musim kenduri melabuh tirai..

Setelah selesai musim nikah kahwin, anak menantu kembali semula ke bandar mencari rezeki meneruskan khidmat.. minggu ini selesailah satu babak kunjung mengunjung ke rumah kenalan dan jiran tetangga, lagu pengantin baru sudah semakin perlahan, anak- anak bersiap untuk kembali ke sekolah, ibu bapa sudah mencongak untung rugi kewangan selama dua minggu berada di kampung halaman.Emak, ibu, ayah, paklong, maklong, pak uda mak uda, mak cik, pak cik dan jiran terdekat sudah mula menyusun periuk belangga dan mencuci kawah gulai.. hilai tawa menantu beransur pergi, rumah ayah bonda kembali sepi semula..
Tahun depan mungkin anak menantu pulang medukung cucu comel dambaan nenek atau membawa perut yang membusung kiut dengan pipi tembam manja, tahun- tahun berikutnya akan bertambah besarlah keluarga, hanya satu pinta ayah bonda agar dijauhkan tuhan segala bencana yang mungkin menyebabkan anak pulang ke rumah orang tua berseorangan... janganlah runtuh rumah tangga yang penat diurus dan dikerja tiap hari.. berpenat lelah selama berbulan hanya untuk kerja sehari di hari persandingan..
Kepada yang baru berumah tangga, jika ada masa kerap- keraplah pulang berjumpa orang tua, tanpa mereka kenduri kita tidak semeriah seberkat ini... 

 Selamat pengantin baru. 

 Selamat berbahgia.
 Selamat ke anak cucu.
 Selamat sejahtera
Semoga berpanjangan. 
Semoga berkekalan.
Semoga satu tujuan.
Semoga aman.
Hidup mestilah rukun.
Sabar paling perlu..
Cinta setiap hari..
Senyum mesti selalu.
Oh oh oh oh..
       

No comments:

Post a Comment