Wednesday, June 15, 2011

Jangan bekukan mentaliti rakyat dengan "negara kebajikan"


PAS ditubuhkan pada 1951 oleh Hj Ahmad Fuad bin Hassan setelah gagal memenangi Presiden UMNO di tangan Tungku Abdul Rahman. Ahmad Fuad yang mewakili sayap agama dalam UMNO waktu itu mempunyai azam yang lebih besar lantas membawa PAS dengan perjuangan yang terpisah dari UMNO iaitu menubuhkan negara Islam dengan mengikut perundangan Islam sepenuhnya. Walaupun akhirnya Ahmad Fuad meninggalkan PAS untuk bersama Onn Jaafar di dalam Parti Negara tetapi PAS tetap hidup dan bertambah subur dengan kesedaran keislaman dan cita- cita merealisasikan sebuah negara Islam.
Setelah mengalami berbagai keadaan dan pengalaman dalam 12 kali pilihanraya umum akhirnya presiden PAS kini iaitu Abdul Hadi Awang kembali merelisasikan apa yang diusaha dan dicita- citakan dulu oleh Mohd Asri Hj Muda yang akhirnya menyebabkan presiden PAS kontroversi itu tidak mendapat sokongan ahli parti dan akhirnya beliau terbuang dari arus kepimpinan PAS waktu itu.
Selepas tsunami 2008 yang tidak disangka oleh semua parti bertanding, akhirnya Hadi Awang terpaksa akur bahawa tagline negara Islam yang dipertahankan tidak lagi sesuai untuk PAS kini. PAS harus berubah kepada PAS untuk semua dan untuk menghadapi pilihanraya ke 13, PAS mestilah mencuri seberapa banyak undi demi mencapai matlamat menguasai kerajaan pusat.
PAS-DAP-PKR membuat pakatan, mereka yakin pilihanya ke seterusnya menjadi noktah akhir untuk Barisan Nasional menjadi memimpin negara. PAS sudah mula berfikir dan mencari kesempatan untuk meraih  undi bukan sahaja Melayu tetapi PAS percaya kaum lain di Malaysia akan memberi sokongan jika kena pada tawaran dan memberi kelebihan kepada mereka melebihi apa yang disediakan oleh BN selama ini
Untuk menyertai Pakatan itu tanpa wasangka rakannya PAS mesti mencari sesuatu yang bukan sahaja tidak merugikan mereka tetapi juga boleh menarik sokongan semua penganut agama dan kaum yang pelbagai di Malaysia.
Sebelum kemenangan pemimpin baru PAS, Hadi Awang awal- awal lagi telah membuat ucapan perasmian dengan panjang lebar selama sejam setengah yang mana ucapan itu terang- terangan meghentam parti UMNO, Haji Hadi sudah menetapkan matlamat pilihanraya untuk PAS . Maka lahirlah slogan baru, slogan yang mengimbangi Malaysian Malaysia (DAP) Negara bebas dan adil sosialis-sekular (PKR) . PAS mengambil jalan tengah dengan mendakwa negara Islam tidak dinyatakan dalam Al Quran sebaliknya ciri- ciri negara Islam ada menyatakan sebuah negara yang memberi kebajikan kepada rakyatnya. Lantas tidak segan silu PAS mengistiharkan matlamat 'negara kebajikan' menggantikan cita- cita menubuhkan 'negara Islam' yang di perjuangkan sejak awal penubuhannya.
Tidak susah untuk memahami tujuan bernegara dan berpersekutuan, dimana - mana bahagian dunia yang menubuhkan sebuah negara sudah tentu inginkan kebaikan untuk rakyatnya, kerana itulah kebajikan mesti diberi kepada rakyat yang layak bahkan negara komunislah yang mempunyai cita- cita terbesar untuk memberi hak sama rata kepada rakyat, setiap kekayaan tidak boleh menjadi hak persendirian tetapi mesti diserahkan kepada negara untuk diagihkan sama rata kepada semua warganya termasuklah juga negara yang dikatakan sekular malahan negara keji Israel sekalipun berusaha untuk membuat kebajikan kepada rakyatnya itulah yang menjadi tugas utama seorang ketua negara ianya tidak perlu lagi di suarakan seolah rakyat malaysia tidak kenal dan belum merasai menerima kebajikan oleh kerajaan yang dipilih oleh rakyat.
Sekali lagi ingin ditegaskan bahawa apa yang baik itu sememangnya di tuntut oleh agama.. bukan sahaja oleh agama Islam malahan semua agama yang diamalkan di dunia menyeru kepada tolong menolong dan menjaga orang yang berada dibawah iulah yang didendangkan oleh PAS 'negara berkebajikan'.
Sekali lagi mentaliti rakyat Malaysia hendak dibekukan oleh PAS terutamanya orang Melayu Islam. sebelum memulakan usaha negara berkebajikan rasanya tidak salah jika kita dapat menilai negeri kebajikan yang di tadbir oleh Menteri Besar di Kedah, Kelantan dan beberapa bulan di Perak. Lima soalan sahaja yang perlu diajukan dan mencari penyelesaian jika PAS benar- benar tidak hipokrit dan meracau dalam perjuangannya.
i ) Selesaikan masalah bekalan air bersih yang berlarutan.
ii) Membina dan menjaga kebersihan masjid dan tempat awam.
iii)Menyediakan kemudahan jalanraya dan jalan kampung yang sempurna.
iv)menyediakan peluang kerja yang mencukupi
v)Meningkatkan sumbangan kerajaan negeri kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat yang hanya dalam 15 peratus dari keseluruhan peruntukan oleh pusat kepada JKM sedangkan jabatan itu dikuasai 50-50 antara negeri dan pusat. 
Bagi majoriti rakyat yang tidak cenderung menjadi pemain parti tertentu mereka bukannya menerima seratus peratus apa yang disogokkan oleh Barisan Nasional tetapi mereka boleh memilih untuk menangguhkan kemenangan PAS atas langkah parti itu menukar konsep perjuangan untuk bersama Pakatan Rakyat tambahan pula sekiranya kepercayaan dan harapan rakyat yang diterjemahkan untuk lima negeri pada PRU 12 hanyalah janji kosong dan tidak mampu menjadi lebih baik daripada kerajaan yang sedia ada. 

No comments:

Post a Comment