Sunday, May 15, 2011

Syabas harga gula diapung.. Kemenangan untuk rakyat.

Satu keputusan yang betul dan sepatutnya dah lama dibuat oleh kerajaan. Pujian yang besar seharusnya diberikan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna kerana berjaya mengapungkan harga gula sebagaimana yang berlaku kepada minyak Ron 97. Dalam menyelami manfaat kepada rakyat, sebenarnya tidak ramai orang yang menyedari bahawa selama ini kerajaan begitu banyak membantu pengeluar gula hingga mengatasi subsidi yang dinikmati oleh rakyat. 
Kerajaan telah membayar subsidi kepada pengeluar gula berdasarkan jumlah yang dikeluarkan dan dijangka akan dihantar kepada pembeli seluruh Malaysia, jika jumlah pembeli berdasarkan nisbah 1 kilo untuk setiap rakyat maka pengeluar perlu menyediakan hampir 30 juta kilo gula yang jika mengikut harga semasa  pengeluar tidak perlu untuk memikirkan di mana nak dapatkan pendahuluan 20 sen setiap kilo dan jika di darab jumlah jutaan kilo gula yang diedarkan satu angka jutawan akan diperolehi.
Kerajaan juga telah meningkatkan taraf kesihatan rakyat bila berjaya mengurangkan pengambilan bahan kencing manis tersebut atas alasan kenaikan harga gula. Apalah sangatnya jika harga gula naik beberapa sen tetapi ia memberi kebaikan kepada rakyat. Suri rumah sudah boleh tersenyum kerana suami sudah kurang makan atau minum di kedai kopi, pihak hospital dapat kurangkan kes- kes kencing manis terutama di negeri Kelantan yang terkenal dengan amalan manis yang keterlaluan. Pihak sekolah pula beransur melihat murid yang obesiti menyusut. Selari dengan kehendak agama, bersederhana dalam amalan harian juga dituntut dalam segala hal termasuk soal pengambilan gula, barangkali juga dengan meningkatnya harga gula akan mempengaruhi harga gula- gula dipasaran dan kesan baik ini adalah mengurangkan masalah kerosakan gigi dikalangan kanak- kanak.
Bagi yang mensensasi dan seolah marah dengan kerajaan atas langkah menarik balik subsidi gula ini mereka sepatutnya berhenti sekejap dan menimbang antara kebaikan yang akan diperolehi rakyat. Dan rakyat juga mestilah percaya bahawa setiap kerajaan yang menguasai sesebuah negara memang mengutamakan rakyat, mereka sebolehnya sentiasa mencari jalan untuk manfaat rakyat dan mengurangkan keuntungan hanya kepada satu pihak sahaja. Sekiranya masih ada rakyat yang menuduh kerajaan itu zalim, mereka mestilah sedar bahawa orang terkaya di Malaysia adalah Robert Kuok iaitu seorang yang memonopoli pasaran gula yang mempunyai ladang tebu, kilang gula dan pelbagai kegiatan sokongan pasaran gula di Malaysia dan beliau menjadi amat kaya kerana peranan kerajaan juga.. kini tibalah masanya raja gula itu dibebaskan daripada sumbangan subsidi oleh kerajaan dan biar rakyat menentukan jumlah gula untuk kegunaan mereka sendiri.

No comments:

Post a Comment