Saturday, May 14, 2011

Simbah asid : mat rempit kena bertindak..

Ketakutan golongan wanita terutama di Lembah Kelang telah mengheret kerisauan kepada keluarga dan orang tersayang.. apa akan terjadi sekiranya muka yang cantik dan menjadi pujaan tiba- tiba terbakar dan lecur disimbah asid, bukan kerana dendam atau berlaku pertengkaran tetapi kerana kegilaan terbaru manusia yang tak ada akal yang setakat tulisan ini ditaip ia sudah menjadi 19 orang yang menerima nasib akibat permainan sial itu.
Saranan YB Shahrizat Ab Jalil agar penjualan asid diperketatkan amatlah kena tetapi jika si pelaku ingin mendapatkan bahan hakis itu sudah tentu mereka punya alasan dan cara untuk mempengaruhi penjual bahan tersebut, lebih berkesan lagi sekiranya setiap pembeli asid mesti menyerahkan kad pengenalan untuk didaftar pembeliannya dan jika boleh salinan kad pengenalan mesti diserahkan kepada penjual.
Satu langkah lagi yang tidak kurang keberkesanannya adalah dengan kerjasama satu daripada kelebihan atau dengan kata lain sisi positif mat rempit yang 24 jam berada di jalanraya. Selama ini mat rempit menjadi cemuhan dan makian warga kota setiap kali jentera beroda dua itu memecah sunyi, tetapi kali ini mat rempit amat diperlukan untuk memantau dan menangkap penyimbah asid. Mat rempit yang menjadi raja di jalanraya boleh membuat jasa dan bakti yang besar kepada warga kota. Kita tidak menolak kemungkinan bahawa si pelakunya juga dikalangan mat rempit sendiri. Sebenarnya masih ramai mat rempit yang smempunyai hati yang baik dan menyayangi keluarga, mat rempit tentu tidak sanggup melihat rakan keluarga atau keluarga sendiri menjadi mangsa simbahan asid.
Kita cadangkan kelompok mat rempit menjadi pengawal jalanraya kita ketika berlaku kesusahan seperti sekarang, menjaga keselamatan pejalan kaki agar selamat, mat rempit juga boleh mengambil langkah berada dalam kumpulan di tepi- tepi jalan selang satu kilometer dan bersedia untuk mengejar sipelaku bila dikejutkan dengan pekikan atau laungan orang yang disimbah asid. Mat rempit sebenarnya lebih berpengalaman dan memahami selok belok ibu kota, ini menjadi kelebihan dan sentiasa diakui oleh pihak berkuasa. Pihak berkuasa pula hendaklah membuat hubungan mesra disamping memberi nasihat kepada tindakan oleh mat rempit. Mat rempit juga mestilah menghormati harapan masyarakat kota, mat rempit juga diharap tidak bertindak melulu dan berfikir secara waras jika dapat menangkap penjahat asid itu.. manalah tau jika ada mat rempit yang tidak dapat mengawal kemarahan dan mencurah pula asid di wajah atau alat kelamin pelakunya pula....

No comments:

Post a Comment