Wednesday, May 11, 2011

Sambutan berbeza untuk tarikh penting 11,12,13 & 14 Mei..

11 Mei 1946 adalah hari tertubuhnya parti UMNO di Istana Besar Johor. Tarikh keramat ini menjadi hari penting seluruh pendukung parti yang berusia 65 tahun itu. Khabarnya pada tahun ini UMNO memperluaskan sambutan dengan majlis tahlil di surau dan masjid, satu amalan yang baik yang seharusnya menjadi tradisi sejak awal penubuhannya lagi. Tarikh ini juga sepatutnya diperhebatkan lagi dengan menetapkan setiap pejabat UMNO Bahagian diperindah dan mengibarkan bendera parti, boleh juga memainkan bacaan Al Quran di setiap negeri yang ditunjangi oleh UMNO. Khalayak pendukung parti juga lebih bermakna jika diistiharkan pada 11 Mei adalah hari cuti umum untuk kakitangan pejabat UMNO seluruh negara. 
Hari berikutnya adalah hari jururawat sedunia sempena hari jadi Florence Nightingale 12 Mei 1820 iaitu pengasas kerjaya sebagai jururawat atau nurse. Jasa besar jururawat amatlah dihargai, tidak keterlaluan jika dikatakan jasa mereka setanding dengan mereka yang berkhidmat sebagai guru. Jururawat sentiasa bekerja dalam suasana cemas dan memerlukan tindakan cepat, tepat, cermat dan penuh rasa kasih sayang tidak kira masa tetapi sayangnya hari jururawat tidak boleh dijadikan hari cuti kerana mereka akan menyumbangkan kenaikan carta kematian dan kecederaan sekiranya 12 mei diberikan cuti kepada jururawat.
13 Mei pula adalah hari yang ingin dihindar oleh rakyat Malaysia, tarikh yang berlaku pada 1969 ini sebolehnya ingin dilupakan dan dihapuskan dari diperkatakan oleh rakyat. Peristiwa berdarah negara akibat pergaduhan kaum ini menjadi episod yang boleh berulang sekiranya setiap kelompok terlalu membicarakan soal politik dan menghina kaum yang lain, tarikh ini seeloknya jangan dirai dan apatah lagi membangkitkan kemarahan kaum.
14 Mei pula adalah hari tragedi yang mesti diingat dan dijadikan pengajaran juga hari membakar semangat seluruh umat Islam di muka bumi, pada tarikh ini genaplah 63 tahun terbinanya negara Yahudi di bumi Palestin. Bukan hanya kepada orang Islam, tahun 1948 itu sewajarnya dikutuk oleh semua bangsa tanpa sentimen agama. Tarikh tercalarnya seluruh dunia Arab ini diharap dijadikan teks khutbah oleh seluruh masjid di seluruh dunia untuk mengutuk pencerobohan bangsa yang sombong dan hina itu.

No comments:

Post a Comment