Monday, May 30, 2011

P.Ramlee, Rakan dan UMNO, jangan lari lagi..

Mengenang 38 tahun pemergian seniman terulung P.Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria Teuku Nyak Putih pada 29 Mei 2011 mengingatkan kita pada satu masa ketika pernah berulang alik antara Jalan Ampang dengan Ulu Kelang. 
Walaupun kita tidak hidup di zaman beliau tetapi roh yang dibawa beliau benar -benar menyentuh semangat biarpun kita bukanlah karyawan sepenuh masa tetapi sekadar menyaksikan satu sisi dunia yang didiami oleh mereka yang mengejar glamor, kemewahan, kemasyuran, batu loncatan tetapi amat sedikit yang  menempatkan diri di bidang seni kerana minat semulajadi.
Walaupun ada juga pemain industri layar yang berjaya tetapi harus diingat mereka adalah orang yang sebenarnya berkebolehan dan mengabdikan diri kepada seni dan kerana kesungguhan dan wawasan masa depan telah membuatkan kelompok ini akhirnya menemui perniagaan dalam seni. Tetapi kelompok ini tidak benar- benar ikhlas dan menghambakan diri sebagaimana sifat sebenar seniman yang lahir dari Studio Jalan Ampas atau Studio Merdeka. Mereka yang hidup dengan hati yang tulus, tidak terlalu ingin ganjaran kekayaan akhirnya akan meninggalkan dunia seni atau mati sebagaimana mereka hadir.
Mengingatkan sekadar beberapa orang ayah dan bonda dalam industri filem akan membuatkan kita rasa mesra, lapang dan menghormati golongan ini walaupun mereka gagal mengumpul kekayaan. Kehidupan yang sederhana dan berdikari sangat- sangat membuat kita tersentuh hati. Mengenali pelakon dan pengarah Allahyarham M. Amin yang selalu berjalan -jalan di Ulu Kelang dengan berkaca mata hitam, bercakap dengan yakin, bersuara jelas dan kadangkala bertongkat membuatkan kita tidak janggal untuk berbual- bual dirumahnya yang sangat sederhana. mengimbau juga watak keibuan pelakon Noraini Hashim yang selalu membahasakan kita dengan panggilan 'wan' menjadikan kita segera rasa kebaikan hajah Wan Chik Daud sewaktu hayat suaminya M.rajoli yang banyak kisah suka duka bersama juga bersua sekejap dengan Datin Rosnani Jamil di rumahnya membuatkan pandangan kita kepada golongan ini amat bermakna, mereka tidak mewah tetapi kaya dengan budi bahasa. S. Samsuddin, Datuk Aziz Satar, Mahmud June juga ramai pelakon hebat yang kita berkesempatan untuk bersua. Paras seniwati Zaiton yang bijak berkata- kata dengan santun mengujakan kita bahawa begitu ramai manusia yang tulus dalam industri seni dan kita buat kesekian kalinya rasa bertuah kerana berkesempatan bertentang mata dan bersama bintang layar perak yang mengiringi zaman kanak- kanak kita.
Berbalik kepada seniman sepanjang zaman, Allahyarham P.Ramlee kita hanya boleh merasai semangat seni melalui menantu dan cucunya yang sempat kita bersama mereka sepanjang berada diibu kota.. seringkali juga kita diminta oleh ibunya untuk menguruskan pendaftaran ahli UMNO cucu P.Ramlee tetapi kerana ketika itu kita tidaklah ambil ingatan dan hari ini bila mendapat tahu bahawa Allahyarham P. Ramlee pernah menjadi ketua cawangan UMNO di Setapak juga Legenda negara itu pernah bertanding untuk merebut jawatan AJK UMNO Bahagian Jerai, kita jadi terbuka fikiran dan hati  lalu bertanya sendiri kenapalah agaknya manusia genius pun memilih UMNO sedangkan kita sebagai rakyat yang bersangka baik, sayangkan agama dan bangsa, tidak mengejar dunia, berazam membela negara bangsa ini harus lagi lari dan mencari lain dari UMNO, adakah kerana bencikan segelintir pemimpin kita jadi marah, dendam dan merajuk..

No comments:

Post a Comment