Tuesday, May 10, 2011

Bahaya kepala air boleh diatasi

Kebelakangan ini kita kerap kali dikejutkan dengan kematian pengunjung atau kanak- kanak yang lemas di kawasan perkelahan air terjun atau hutan lipur disebabkan kepala air. Kepala air adalah limpahan air yang turun secara mendadak disebabkan hujan yang lebat secara serta merta dihulu sungai, jika ia berlaku dipantai ia samalah dengan apa yang dikatakan ombak besar atau tsunami.
Keadaan air deras yang melimpah, hadir tanpa amaran ini melibatkan beribu gelen air yang hanyut bersama sampah sarap atau lumpur, kekuatan manusia jarang yang dapat bertahan dengan hempasan yang mengejut ini seperti mana dalam rancangan 'wipeout' di rangkaian Astro AXN, hampir kesemua peserta yang bersedia melawan hempasan ombak itu terpelanting jatuh ke dalam kolam.
Kepala Air yang menghantui ibu- bapa ketika berkelah di jeram- jeram atau anak sungai menjadi kerisauan utama, pengunjung berhadapan dengan risiko kehilangan orang yang tersayang. Tempat- tempat yang popular ini sudah tiba masanya untuk bertindak dan berbuat sesuatu, tidak hanya dengan langkah menyediakan penyelamat dan pemerhati tetapi pihak pengurusan kawasan reakreasi mestilah memasang alat pengesan kepala air dan siren amaran sendiri. 
Alat pengesan mini yang berfungsi sebagaimana mengesan tsunami barangkali boleh diletakkan satu kilometer atau jarak yang sesuai di hulu sungai. Sekiranya tempat kunjungan itu tidak mampu mengadakan peralatan yang canggih kaedah konvensional seperti merentang tali yang berloceng boleh digunakan dengan pengawasan setiap masa atau hanya pada waktu kawasan perkelahan dibuka. 
Amatlah tidak munasabah untuk kita terus diberitakan tentang mangsa ke seterusnya menjadi korban kepala air sedangkan kita boleh dan mampu lakukan sesuatu sekiranya kita benar- benar ingin menjadi negara maju, selamat, makmur dan menghargai nyawa. 

No comments:

Post a Comment