Friday, March 4, 2011

Pertandingan Keceriaan Tandas Negara..

Walaupun tandas diketahui sudah digunakan sejak tahun 4000sm di Rom tetapi penciptaan tandas yang berkesan adalah lebih terkemudian daripada terbinanya Istana yang Indah di England yang menyebabkan ketika itu pewangi yang banyak digunakan untuk melawan bau yang tidak menyenangkan dari tandas Istana hinggalah terciptanya bentuk 'S' yang menghalang bau daripada keluar dari tempat perkumuhan dihantar. hari ini permasalahan tempat pembuangan sudah tidak menjadi masalah, tetapi sikap bertanggungjawab kepada kebersihan tandas masih lagi rendah dan kerana itulah kita terdetik untuk perkatakan sedikit tentang ruang kecil ini.
Kita tidak pasti adakah pernah dibuat pertandingan keceriaan tandas atau bilik air di peringkat daerah, negeri ataupun negara. Terlintasnya apa yang dimaksudkan adalah apabila terfikirkan kenapa masih berlaku orang yang lebih selesa membuang air kecil di belakang tandas atau dipangkal pokok tepi- tepi jalan, ianya dilakukan oleh orang lelaki dan seingat kita belum lagi melihat wanita yang berbuat demikian. Perkara ini berlaku adakah kerana sikap pengotor si pelaku ataupun keadaan tandas yang tidak tergamak untuk dimasuki. kita lupakan tentang pelbagai gambaran yang menjijikkan di dalam tandas awam dan kita bayangkan bilik air yang terdapat dibilik hotel berbintang... wahh tentunya nyaman dan melegakan berada di dalamnya.
Kita cadangkan agar Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan mengadakan pertandingan keceriaan bilik air dan tandas di semua peringkat pentadbiran dan bolehlah di kategorikan untuk menyertai pertandingan yang dikelaskan mengikut kediaman, pejabat, pasar raya, rumah ibadat, tempat awam, hotel dan lain lain kategori yang sesuai. Penganjur juga hendaklah menyediakan hadiah yang bukan sahaja menarik tetapi juga boleh mendorong penjagaan yang berterusan seperti tawaran kewangan untuk menjaga kebersihan, pembekalan alatan mencuci bilik air percuma untuk masa yang lama dan ganjaran- ganjaran yang difikirkan bersesuaian.
Sebagai tempat yang paling penting dan menjadi keperluan wajib bagi setiap manusia, tandas seharusnya menjadi tempat hentian rehat atau melepas tekanan, ia juga boleh menjadi tempat menukar emosi yang negatif menjadi positif selepas keluar dari bilik air. Tandas atau dalam bahasa Inggrisnya popular dengan panggilan rest room boleh juga menjadi tempat membaca yang selesa sementara menunggu giliran untuk menggunakannya. Kerajaan juga boleh memperkenalkan tindakan denda atau meroboh tandas dan bilik air yang terlalu kotor dan menyebarkan penyakit dengan cara ini tuan punya bank pelaburan akan sentiasa memberi perhatian kepada penjagaannya.
Agak tidak kena dan sedikit terguris hati sekiranya tandas tempat ibadat menjadi buah mulut sebagai tempat paling kotor dan tidak selesa, kita juga tidak mahu menjadi juara dalam pembangunan kemudahan awam tetapi masih lemah dalam menguruskan penjagaan tandas awam, disamping itu juga penganjur boleh menyediakan imbuhan kepada pengguna yang membantu kepada kebersihan tandas untuk dijadikan role model kepada pengguna kemudahan tandas awam. Selari dengan tuntutan agama kebersihan tandas masjid ini sebenarnya memberi kelebihan pahala yang banyak kepada orang yang menjaganya dan bertepatan juga dengan tips dari Dr Fadzilah Kamsan yang mengatakan bahawa hati yang keras boleh dilembutkan dengan membiasakan diri mencuci bilik air.

No comments:

Post a Comment