Monday, March 14, 2011

Tsunami di negara Ultraman

Bencana terburuk dalam 140 tahun.. Musibah kedua selepas perang dunia kedua di Jepun.  Sebagai sebuah negara yang terletak dalam lingkaran api pasifik rakyat Jepun sememangnya sudah tidak asing lagi dengan gegaran dan gempa. Rakyat Jepun yang rajin dan inovatif sudah sekian lama berdepan dengan kemusnahan bangunan disebabkan gempa bumi dan tsunami, sebagai sebuah negara yang maju kerajaan Jepun telah berjaya membina bangunan yang tahan gegaran. Sudah terbiasa dengan siren amaran, rakyat Jepun tidak terkejut dengan tsunami yang  selama ini tidak mampu menggugat aktiviti harian mereka. 
Tetapi kali ini Tsunami yang jauh merantau ke serata dunia telah kembali ke Jepun, tempat  gelombang raksasa mendapat nama. Tsunami kembali dengan ganas dan meranapkan apa yang ada didepannya. Biarpun kemusnahan tidak sehebat Aceh tetapi ia tetap dapat menghanyutkan rumah, kenderaan juga membawa kapal naik ke darat. Bagaikan diserang raksasa, warga Jepun gagal diselamatkan oleh Ultraman mahupun keajaiban Doraemon, Sendai lumpuh bersama Miyagi, Awate dan Amore.
Apa yang dilaporkan oleh media sebenarnya tidak memperlihatkan situasi sebenar yang berlaku di Jepun... Rakyat Jepun sudah terperangkap di zon bencana. Laluan bawah tanah tersekat, jalanraya terputus dan lapangan terbang dipenuhi air, keperluan harian tidak dapat diperolehi. Penduduk tidak dapat lari ke mana- mana, ada yang terpaksa menumpang di rumah rakan- rakan kerana kediaman sendiri sudah rosak, yang mendiami tingkat 10 pangsapuri sekalipun tidak terlepas dimasuki air.
 Dalam suhu yang sejuk, kediaman penduduk memerlukan gas untuk memanaskan rumah dan air untuk mandian, dalam ura- ura gangguan gas akan berlaku rakyat Jepun terpaksa berdepan dengan ancaman loji tenaga yang diketahui sudah dua buah yang bocor, kawasan 10 km dikosongkan untuk mengelakkan kesan radiasi. Keadaan di Jepun masih kelam kabut, kebakaran di di sana sini, pelajar asing tidak tahu ke mana hendak dituju.. ramai yang kecewa dan bertindak bunuh diri kerana tidak sanggup meratapi kemusnahan rumah, perniagaan dan kehilangan ahli keluarga.
Trauma yang dihadapi oleh mangsa tsunami Jepun sebenarnya melebihi daripada apa yang dilaporkan oleh kedutaan asing.. dengan sinis kawan di Jepun berkata “seandainya lapangan terbang boleh digunakan, pihak kedutaan asinglah orang pertama yang meninggalkan Jepun”.

No comments:

Post a Comment