Wednesday, March 9, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

10 Mac 2011 akan menjadi sejarah kepada industri perfileman tanah air sebagai tarikh penayangan sebuah filem epik yang menelan belanja RM 8 juta, iaitu satu angka yang mungkin termahal oleh penerbit Malaysia yang kebiasaannya membuat filem dengan bajet bawah RM 1 juta malahan ada penerbit yang boleh buat filem dengan perbelanjaan RM200 ribu sahaja. Dengan belanja paling murah dimata Hollywood tetapi dapat dilayar perakkan sebagai sebuah filem bertaraf Antarabangsa. Jangka masa untuk menyiapkan filem Hikayat Merong mahawangsa (HMM) adalah selama 2 tahun termasuk kerja- kerja studio, akhirnya ia dapat di tayangkan kepada umum.
Biarpun tidak melihat previewnya bersama karyawan dan artis tanah air tetapi hanya melihat iklan, sedutan dan wawancara dengan pihak- pihak tertentu, cukuplah kita merumuskan nama judulnya sahaja buat kita rasa gerun dan tabik kepada mereka yang sanggup memfilemkannya.
Jika diingat waktu kecil dulu kita pernah terjumpa sebuah buku lama dengan gambar burung garuda mengeluarkan api dari mulutnya menyerang sebuah kapal dan dari situ keterujaan untuk terus membaca buku dengan bahasa klasik yang memerlukan kita berfikir menyebabkan kita tidak meneruskan membaca buku tebal itu hingga akhir.
Tetapi di tangan karyawan yang serius setelah dibuat kajian dan perbincangan dengan pelbagai pihak maka seluruh isi cerita dongeng dan mitos yang terdapat dalam HMM telah berjaya di tafsir sebagai benar dan logik.
Sebenarnya kisah seperti ini sentiasa menjadi idaman dan cita- cita seorang pengarah yang bersemangat nasionalis atau yang bertanggungjawab terhadap apa yang divisual untuk ditonton oleh masyarakat. Tidak semua pengarah yang bertuah untuk mendapat tawaran dari penerbit yang sealiran tambahan pula filem seumpama itu adalah rumit, memerlukan perbelanjaan yang besar dan tidak sepadan dengan punggutan tiket yang terjual menyebabkan kebarangkalian penerbit akan rugi besar dan gulung tikar.
Jika disorot kepada perjalanan filem di negara kita sebenarnya telah ada usaha memfilemkan sejarah kegemilangan tokoh juga kerajaan lampau sebagaimana dizaman filem hitam putih yang menayangkan filem Hang Tuah, Sultan Mahmud mangkat dijulang, Tun Fatimah, Singapura dilanggar todak dan banyak lagi. Begitu peranan pemimpin negara telah berjaya memberi ruang untuk filem yang baik seperti Raja Bersiong, Bukit Kepong, Mat Salleh Pahlawan Sabah dan beberapa buah filem lagi yang membangkitkan semangat kebangsaan
HMM telah melegakan pencinta khazanah negara bangsa, sejarah Langkasuka telah kembali menjadi milik tempatan setelah tercalar diusik penerbit Thailand yang membuat filem tentang kerajaan Melayu Pattani dengan judul "Langkasuka"
Dengan kreativiti dan rancangan perniagaan yang baik oleh KRU Productions, filem sejarah tentang kehebatan bangsa tidak lagi berkisar tentang penonton tempatan sahaja, HMM turut ditayangkan di 72 negara dan ia memberi kredit yang cukup memberangsankan untuk filem Malaysia. HMM memartabatkan kesultanan Kedah setaraf dengan kerajaan hebat yang pernah wujud iaitu Rom dan China.. Begitu berjayanya propaganda melalui filem yang bermutu dan semoga kerajaan terus menyokong usaha karyawan negara yang memberi impak positif kepada agama, bangsa dan negara.

No comments:

Post a Comment