Sunday, February 20, 2011

Kelantan tetap membangun dibawah PAS..

Berhentilah bercakap tentang pembangunan di Kelantan.. Orang Kelantan tidak sama dengan Sabah atau Sarawak. Anak Kelantan ada di mana- mana, mereka ada di Putrajaya, Jabatan, Kementerian malahan pentas antarabangsa, mereka tahu apa yang sebenarnya rakyat Kelantan dapat dan apa risiko yang diterima sekiranya melawan arus, mereka tak mudah dipesongkan kepercayaan. Sungguhpun PAS bukan pentadbir yang cekap tetapi orang Kelantan tetap memilih PAS hanya harapan untuk seimbangkan pembangunan dengan apa yang dipercayai boleh membawa pembangunan insan. Biarpun PAS sudah diberi mandat untuk mempraktikkan penerapan keislaman dalam pentadbiran negeri, meneutralkan hal keduniaan tetapi sejak kebelakangan ini rakyat Kelantan semakin yakin PAS tidak berupaya juga membawa harapan rakyatnya. 

Rakyat Kelantan tidak perlu memikirkan pembangunan kerana dalam keadaan apa sekalipun kerajaan pusat tetap memberi perhatian dalam pembangunan fizikal kepada negeri dengan adil biarpun bukan menyokong BN tetapi yang perlu difikirkan adalah penggal tambahan bagi menjayakan agenda keislaman yang dimomokkan memerlukan masa yang lama. Hakikat ini semua rakyat Kelantan tahu dan orang UMNO juga tahu. Atas kepercayaan bahawa PAS itu membawa agenda Islam walaupun UMNO juga tidak meminggirkan Islam tetapi sebagai sebuah negeri yang majoriti adalah Melayu Islam, rakyat Kelantan inginkan Islam yang lebih diberi penekanan dengan kata lain ekstrem berbanding lain- lain negeri di Malaysia. PAS berjaya meyakinkan rakyat Kelantan dalam hal ini dan UMNO mendapat tugas yang sukar untuk menghakis kepercayaan rakyat yang sudah lama ditanamkan dalam pemikiran orang ramai. 
Sebagai menambahkan lagi bebanan BN negeri Kelantan, pemimpin UMNO sendiri yang mengundang bebanan kepada parti, dalam hal ini kerajaan pusat tidak boleh dipersalahkan kerana mereka juga digambarkan oleh pemimpin UMNO sendiri bahawa orang Kelantan mahukan pembangunan sebagai tukaran kepada undi BN. Apa yang tidak dapat ditahan dan bersabar adalah kehendak  orang UMNO sendiri.
penduduk lima buah kampung di Dun cempaka mendesak ADUN mereka yang juga menteri Besar kelantan agar menyelesaikan masalah kerosakan jalan di kawasan mereka.

Sebagai orang politik yang bergerak dengan peruntukan melalui projek kerajaan pusat kehadiran Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) amatlah dialukan bukan kerana keupayaannya menyelaraskan saluran kerajaan pusat tetapi ia memberi pelbagai peluang pembangunan dengan keutamaan kepada pemilik lesen yang dipersetujui oleh penyelaras Parlimen dan Dun yang juga pemimpin UMNO peringkat Bahagian dan Negeri. Orang UMNO memang dikenali sebagai golongan peniaga dan pemilik lesen kontraktor pelbagai kelas. Kontraktor kelas F terlalu ramai memperalatkan UMNO, mereka ada dalam setiap peringkat Bahagian, mereka akan marah jika tiada projek dan ramai pula yang bersedia melupakan perjuangan sekiranya tidak mendapat projek begitu juga dengan pemimpin UMNO sendiri yang tidak akan menyusahkan diri untuk turun ke bawah sekirannya tiada apa- apa sumbangan atau komisen dari pihak kontraktor. Walaupun ini mungkin dikatakan sebagai tuduhan semata tetapi perkara ini juga berlaku kepada semua parti yang memerintah termasuklah kerajaan PAS sendiri namun mereka ada kelebihan menipu dengan bertopengkan 'Membangun Bersama Islam'.
Untuk mendapat kesan yang jelas dan membezakan sumbangan kerajaan pusat dan tanggungjawab negeri, rakyat Kelantan seharusnya dibuka mata. Kerajaan pusat jangan lagi ghairah menaik taraf jalan kampung dan jalan negeri, biarlah jalan itu hanya tinggal sisa kesan jasa kerajaan BN yang dulu. Pemimpin UMNO tidak perlu menggesa pembinaan jambatan, bangunan baru atau menambah jaringan jalan bagi menghindar kesesakan jalan raya. Pentadbir di Putrajaya masih boleh membuat pembangunan tetapi mestilah untuk kepentingan persekutuan sahaja kecuali kemudahan wajib seperti pelajaran dan membantu golongan miskin. 

3 comments:

  1. islam atau pembangunan? Kalau pembangunan itu mengutamakan islam kawan sokong tnpa rasuah dan kepentingan sendiri.. ini sebelum buat projek kene masuk beratus ribu dlm akaun MB.. kenapa pulak?? (pernah berlaku depn mata apabila satu projek tebang kayu balak di salah satu negeri di selatan, nk lulus masuk dl dlm akaun MB).. ape kejadah?

    ReplyDelete