Tuesday, February 1, 2011

Ada Peluang di Lobang Jepang...

Ramai peniaga dan penduduk di Kota Padang sudah tidak aman lagi mencari rezeki, setiap hari warganya hidup dalam kebimbangan kerana khuatir gempa bumi dan tsunami akan berulang, semua bangunan pejabat, kediaman, hotel malahan pasar dan kedai tidak dapat lari daripada kesan goncangan gempa bumi, sesiapa yang berkunjung ke Padang hari ini masih berpeluang melihat kesan dan kerja baik pulih di sana- sini sedang giat dijalankan. Sesampai saja di Lapangan Terbang Antarabangsa Minangkabau dan berada dalam teksi, supirnya sudah rancak bercerita tentang malapetaka itu dan dengan segera juga mencadangkan agar pelancong terus sahaja menginap di Bukit Tinggi kerana gegaran biasanya tidak sampai di Bukit Peranginan itu.

Perjalanan Bukit Tinggi dengan kereta sewa yang mengenakan tambang 300 rupiah pergi balik dan dikenakan caj menunggu untuk turun semula ke Kota Padang adalah mengikut jam. Panorama sawah padi luas terbentang dikelilingi bukit bukau dengan dihiasi bumbung tanduk kerbau begitu mempesona, aktiviti menternak ikan di kolam halaman rumah adalah pandangan biasa disamping aktiviti penduduknya mengerjakan pertanian, berniaga kecilan seperti menjuang jagung bakar, telur asin, barangan kraf dan pelbagai kerja am dengan bersemangat agar dapat memulihkan semula rumah kediaman yang retak, senget dan roboh di sepanjang jalan. Setelah dua jam setengah menghirup udara nyaman akhirnya sampailah ke destinasi, tempat pertama dituju adalah Lubang Jepun.
Melangkah masuk melalui 132 anak tangga iaitu hampir separuh anak tangga di Batu Caves. Menyusup masuk ke lubang yang dibina oleh buruh paksa dari pulau Jawa akan menerbitkan rasa kasihan membayangkan betapa sukar dan terseksanya pekerja yang membina lubang tikus beratus meter dibawah tanah hingga ada yang terkorban dan mayatnya dibuang melalui corong gelongsor hingga hanyut di sungai berdekatan.
Dalam menyusuri binaan manusia yang pernah dicadang sebagai 7 warisan dunia kita akan rasa kecewa dan sayang sedikit kerana kerja baik pulih telah mencacatkan keaslian hingga 70% binaan menyebabkan UNESCO menolak pencalonan warisan dunia dari Indonesia ini. Usaha pemuliharaan dan penyesuaian semula yang merosakkan keaslian ini juga terjadi pada batu kapal Malim Kundang di Pantai Manis, Padang.

Saya difahamkan pihak pemerintah mengalu- alukan kerjasama daripada pihak luar untuk memajukan pusat pelancongan ini terutama dalam menggerakkan ruang Amunisi (tayangan video) di dalam lubang bersejarah itu. Sungguh suatu kerja yang besar bagi yang sanggup memajukan kawasan pelancongan ini, namun cukup berbaloi  memajukan kawasan yang dingin, mempunyai ngarai umpama Grand Canyon di AS, hotel penginapan, kawasan pertanian, bazar membeli belah, struktur rumah tradisi yang menarik juga pelbagai tarikan lain, sekiranya benar pemerintah Indonesia mengalu- alukan kerjasama pengusaha dari Malaysia.. sungguh suatu kerja yang senang dan tidak memerlukan masa yang lama untuk mengalahkan Genting Hingland di Pahang.

2 comments:

  1. kat sini mmg best!!
    penduduknya sungguh gigih membanting tulang demi sesuap nasi! :)

    ReplyDelete