Thursday, February 3, 2011

Kekuatan Bangsa


Semangat Kebangsaan memang dimiliki oleh setiap bangsa didunia dan berlaku dalam setiap kurun dan zaman. Seperti yang diceritakan di dalam Al-Quran.. bermulanya hidup bersuku-suku dan berpuak adalah selepas peristiwa banjir besar di zaman nabi Nuh a.s.. Selepas air surut dan kapal tersadai di gunung Judi, Semenanjung sinai. Berjalanlah manusia mencari tanah dan tempat baru secara berpecah dan berkumpulan. Semangat berpuak ini dikesan di zaman Greek seperti diamalkan oleh negara kota Olimpia dan Sparta yang saling bermusuh begitu juga Kesiapsiagaan kerajaan Parsi yang sentiasa bertembung dengan Rom.. Sejarah juga merakamkan begitu bangganya Saddam Hussin yang mengakui mencintai bangsannya hingga menyamakan diri beliau seperti maharaja Hamurabbi yang memerintah Babylon.
Walaupun diketahui sesetengah bangsa itu menganuti fahaman yang sama tetapi apabila timbul persoalan bangsa seagama maka tidak dapat tidak satu golongan akan mementingkan semangat kebangsaan yang kebetulan pula adalah seagama dan perasaan inilah menyemarakkan semangat Hitler menjulang bangsa Aryan dalam perang dunia kedua dan kita tidak dapat menolak pengorbanan orang Scotland dan Ireland Utara dalam mempertahankan tanahairnya dari ditakluki oleh Inggris untuk membentuk Great Britain.. Semangat Kebangsaan jualah yang kerap membawa kejayaan dan mencipta zaman.. Didalam agama Islam kita tidak akan menolak bangsa Palestin begitu galak ditindas oleh Israel bukan semata-mata kerana mereka beragama Islam tetapi kerana sejarah perbalahan bangsa yang tidak pernah putus sejak manusia mengenal tamadun.. Sejarah nusantara dengan jelas menceritakan kejayaan bangsa Melayu dengan penemuan prasasti di Kedukan Bukit bertarikh 683m hinggalah merdekanya bangsa Melayu di Brunei pada 1984..
Jika dipelajari sejarah yang kerap berulang adalah satu pembohongan besar dan menipu diri sendiri jika dikatakan pemimpin PAS tidak mempunyai agenda bangsa, DAP terang terangan akan ketawa berdekah-dekah begitu juga MIC, MCA, dan parti Bumiputera di Borneo, kecenderungan kebangsaan ini bukanlah salah malahan sesuatu yang baik untuk mewakili setiap suara rakyat yang terpisah dari segi budaya dan geografi.. Lupakah kita kepada kejayaan PAP dengan agenda kecinaannya.. benarlah Islam mementingkan persaudaraan melalui agama tetapi dalam masa yang sama PAS memusuhi dan menepis salam persaudaraan oleh UMNO begitu juga semangat Assabiah yang begitu kuat dalam diri mursyidul am PAS Nik Aziz Nik Mat yang sentiasa bermegah dengan keturunan sekaligus menjadi penasihat satu pertubuhan kerabat. Kita bukanlah mempertikaikan apa yang dilakukan beliau tetapi kita seharusnya tahu bahawa slogan yang mengaitkan agama Islam tidak lebih hanya bertujuan menghentam UMNO dan mendapat undi dalam pilihanraya....

No comments:

Post a Comment